Topplopp förde Linus Rapp till EM-guld

Linus Rapp gjorde ett suveränt lopp på medeldistansen vid EM i skidorientering i Lettland. Rapp tog guldet med 37 sekunders marginal till finländaren Aapo Viippola. – Känslorna är lite överallt nu, säger Linus Rapp efter sin första internationella guldmedalj. I damklassen blev det svenskt silver genom Frida Sandberg.
Linus Rapp spurtar mot guld på medeldistansen vid EM i Lettland. Bild: Tilda Andersson.

Medaljerna fortsätter att rulla in för det svenska skidorienteringslandslaget på EM i Madona, Lettland. Idag var det IFK Mora OK:s Linus Rapp som fick till ett topplopp som räckte till guld med stor marginal. 30-åringens största framgång i karriären.

Rapp var inledningsvis några sekunder bakom Norges Jörgen Baklid men när norrmannen gjorde misstag så åkte Rapp rätt och fort. Andra halvan av loppet höll han ledningen med runt 30-45 sekunder till konkurrenterna.

Guldet tog han före två finländare: 37 sekunder före Aapo Viippola och 39 före Niklas Ekström.

– Känslorna är lite överallt, det känn otroligt överväldigande. Jag har ju alltid velat bli bäst, sedan jag var väldigt liten. Jag trodde kanske trodde kanske att den chansen rann mig ur händerna förra året, säger en känslosam Linus Rapp med guldmedaljen runt halsen.

– Det har varit lite struligt i år men idag var det en bana som passade mig otroligt bra och jag genomförde loppet väldigt bra. Helt fantastiskt, fortsätter Rapp.

Nyblivna pappan Linus pratar också om en pappaeffekt. Han stod över första världscupomgången i Österrike och laddade hemma i Mora med sambon Hanna och lilla dottern som föddes i november.

– Man kanske slappnar av lite. Jag kände inte samma press idag som jag kände förra året på mästerskapsloppen, säger Rapp som också tackar sin sambo, förra landslagsåkaren Hanna Eriksson, för stödet i satsningen.

Hur ska du fira?
– Det kanske blir lite chips och choklad, och dans på rummet, säger Rapp som sedan laddar om till fredagens masstart.

Det var en mycket stark laginsats av de svenska herrarna bakom Linus Rapp också. Gårdagens vinnare Jonatan Ståhl blev sjua. Trion Gustav Jonsson, Rasmus Wickbom och Edvin Nordström åkte in på tionde, elfte och tolfte plats.

I damklassen visade sig Estlands Doris Kudre Schnyder vara starkast för andra dagen i rad. Segermarginalen blev precis en minut till Säterbygdens OK:s Frida Sandberg som grejade silvret en dryg halvminut före Norges Anna Ulvensön. Ett härligt resultat för Sandberg som var fyra i går, bara åtta sekunder från pallen.

Även i damklassen var det en stark svensk laginsats med Lisa Larsen som fyra, Evelina Wickbom på sjätte plats samt Elin Schagerström som tionde och Anna Aasa som tolva.

Resultat EM medeldistans, Madona, Lettland

M21 8,4 km
1. Linus Rapp, Sverige 35:48
2. Aapo Viippola, Finland +00:37
3. Niklas Ekström, Finland +00:39

Övriga svenska placeringar:
7. Jonatan Ståhl +01:07
10. Gustav Johnsson +01:55
11. Rasmus Wickbom 01:58
12. Edvin Nordström +02:00
25. Truls Lindholm +03:42

W21 7,1 km
1. Daisy Kudre Schnyder, Estland 32:41
2. Frida Sandberg, Sverige 01:00
3. Anna Ulvensön, Norge 01:36

Övriga svenska placeringar:
4. Lisa Larsen +02:03
6. Evelina Wickbom +02:16
10. Elin Schagerström +04:20
12. Anna Aasa +04:41

Komplett resultat hos IOF:

Linus Rapp flankerad av finländarna Aapo Viippola, till vänster och Niklas Ekström. Bild: Tilda Andersson.