Toppresultat för nya Toyota Corolla och RAV4 efter krocktester

Standardutrustade med avancerade säkerhetssystem och byggda på en ny avancerad plattform – nya Toyota Corolla och nya RAV4 belönas med toppresultat i krocktester för imponerande bra krockskydd.

Nya Toyota RAV4 och Corolla belönas med maximala femstjärnor i krocksäkerhet

- Fem av fem stjärnor för både nya Corolla och nya RAV4 i det nya tuffare Euro NCAP-testet.
- Båda modellerna bygger på den nya plattformen Toyota New Global Architecture utvecklad för maximal säkerhet.
- Standardutrustade med senaste generationens Toyota Safety Sense 2.

Nya Toyota Corolla och RAV4 lanserades i Sverige och Europa tidigare i år och nu har båda modellerna tilldelats maximala fem av fem stjärnor av säkerhetsorganisationen Euro NCAP för imponerande bra krocksäkerhet. Såväl Corolla som RAV4 presterade mycket starkt i samtliga fyra testmoment i krockprovet.

Vuxenskydd

Barnskydd

Oskyddade trafikanter

Säkerhetssystem

Corolla

95%

84%

86%

77%

RAV4

93%

87%

85%

77%

Testresultatet visar den grundläggande styrkan hos företagets nya plattform Toyota New Global Architecture. Tack vare smarta förstärkningar på rätt ställe och användandet av höghållfaststål som absorberar och kanaliserar krockvåld bort från kupén uppnås högsta passiva säkerhet.

Som en del i Toyotas målsättning att demokratisera avancerade säkerhetssystem är andra generationens Toyota Safety Sense standardutrustning i samtliga Corolla- och RAV4-modeller. I säkerhetssystemet ingår bland annat autobroms med fotgängar- och cyklistigenkänning, aktiv farthållare, filhållningsassistent, automatiskt helljus och vägskyltsigenkänning.

Autobromssystemet i Corolla och RAV4 fick högsta poäng i låga hastigheter i stadstrafik och undvek kollisioner i alla testade hastigheter. Även i högre hastigheter presterar systemet bra. När bilen kommer ifatt ett långsamtgående fordon hjälpte systemet till att undvika en kollision i alla testade hastigheter. Även testerna när bilen kom ifatt en stillastående bil eller en bromsande bil kunde systemet undvika kollision i de flesta situationer.

Säkerhetssystemen inom Toyota Safety Sense 2 kan också upptäcka fotgängare och cyklister och även här visade testerna att systemet undviker olycka i alla testade hastigheter.

För Toyota är säkerhet en självklar del och företaget sätter den främst i sitt mål att tillverka ännu bättre bilar. Därför är det av högsta vikt att avancerade tekniker inte bara reserveras till välutrustade toppmodeller, utan görs tillgängliga på bred front i alla versioner.

Nya Toyota RAV4 och Corolla belönas med maximala femstjärnor i krocksäkerhet
Nya Toyota RAV4 Hybrid
Nya Toyota Corolla

Med 370 000 medarbetare i 170 länder, världens mest tillgängliga elhybridteknik och som globala sponsorer till såväl Paralympiska som Olympiska kommittén är Toyota Motor Corporation ett av världens ledande fordonsföretag.

I två decennier har företaget elektrifierat bilvärlden och fler än 13 miljoner elhybrider har sålts sedan den allra första masstillverkade elhybriden Toyota Prius lanserades 1997. 2018 var 74 % av Toyotas försäljning av personbilar i Sverige elektrifierade och företagets modeller har Europas i genomsnitt lägsta utsläpp av CO2.

Toyota stöttar svenska olympier – ny huvudpartner till Sveriges Olympiska Kommitté5.6.2019 13:02:00 CESTPressmeddelande

Toyota och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) inleder ett samarbete för att tillsammans stärka den svenska olympiska verksamheten. "Vi är två organisationer som har strävan efter utveckling i fokus. För oss är det fantastiskt att få arbeta tillsammans med Toyota och det passar särskilt bra med nästa sommarspel i Tokyo", säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo.

Nya Toyota PROACE CITY för smarta transporter18.4.2019 08:52:00 CESTPressmeddelande

Segmentet för lätta kommersiella fordon är ett av Europas snabbast växande och väntas nå en årsvolym om hela 900 000 fordon redan 2021. Med helt nya Toyota PROACE CITY, som är utvecklad tillsammans med Groupe PSA, stärker Toyota sin position i segmentet och den nya modellen positionerar sig storleksmässigt under nuvarande PROACE som redan har fem procents marknadsandel i Europa i sitt segment. Nya PROACE CITY erbjuds i två olika storlekar med en längd på antingen 4,4 eller 4,7 meter och finns tillgänglig som såväl skåpbil som personbil under modellnamnet PROACE CITY Verso med upp till sju sittplatser. Just flexibiliteten är en av modellens främsta styrkor och det finns en mängd av drivlinor och inredningskonfigurationer att välja mellan. Detta för att kundernas behov ska kunna mötas till fullo. Genom systemet Smart Cargo maximeras lastlängdskapaciteten och ger 3,1 meters lastlängd för den korta versionen och 3,4 meter för den långa. Den totala lastkapaciteten är i topp för klassen och