Torshällabo ny vd för Fastighetsägarna MittNord

Sörmlänningen Andreas Sjöberg från Torshälla tillträder från och med den 1 maj 2019 som VD för Fastighetsägarna MittNord. Han efterträder Björn Söderholm som valt att lämna företaget efter åtta år som VD. – Andreas har lång erfarenhet av vår organisation efter närmare 15 år i företaget. Styrelsens förväntningar är att han tillsammans med medarbetarna fortsätter den utvecklingsresa som pågått sedan flera år, säger ordförande Björn R:son Åqvist.
Andreas Sjöberg (tv) blir ny vd för fastighetsägarna MittNord. Han ersätter Björn Söderholm (th) som valt att lämna företaget efter åtta år som vd. I mitten Fastighetsägarna MittNords ordförande Björn R:son Åqvist.

Arbetet med att hitta en ny VD har pågått sedan november då nuvarande VD Björn Söderholm meddelade styrelsen att han ämnade gå vidare till nya utmaningar inom det privata näringslivet. Rekryteringen föregicks av en gedigen process där styrelsen valde att anlita konsult. Intresset för tjänsten var stort med omkring 80 ansökningar. Nu har styrelsen beslutat att anställa nuvarande affärschefen och vice VD Andreas Sjöberg som ny VD.

– Det är med stor glädje och ödmjukhet jag har tackat ja till att träda in i rollen som VD. Jag har haft förmånen att arbeta i flera olika roller på Fastighetsägarna och hoppas att erfarenheten från såväl vårt näringspolitiska arbete som vår affärsverksamhet ska komma till användning, säger Andreas Sjöberg

Fastighetsägarna MittNord är en av fyra regioner inom federationen Fastighetsägarna. Regionen sträcker sig över 112 kommuner i norra och mellersta Sverige och innehåller 13 kontorsorter och 67 medarbetare, från Luleå i norr till Norrköping i söder. Antalet medlemmar är 3 500 som tillsammans äger och förvaltar drygt 13 000 fastigheter.

– Branschen står inför flera utmaningar och en organisation som vill förbli relevant behöver lägga örat tätt mot marken och vara en del av den utvecklingen. Vi ska även i fortsättningenvara värdeskapande för våra medlemsföretag så att dessa också fortsättningsvis kan ta en central roll i samhällsbygget, säger Andreas Sjöberg.

Sörmlänningen Andreas Sjöberg är 42 år och hemmahörande i Torshälla. Han har sin bakgrund inom kommunikation och PR. Han började på Fastighetsägarna 2004. Sedan 2016 har han varit affärschef och sedan hösten 2017 även vice VD.

– Erfarenhet av ledarskap och näringspolitiskt arbete i kombination med förståelse för vår medlemsservice och affärsverksamhet gör att styrelsen känner sig mycket nöjd med rekryteringen av Andreas, säger Björn R:son Åqvist.

För ytterligare information:
Björn R:son Åqvist, 070-630 74 11