Total dominans av SEAT Dealer Team - PWR Racing på Anderstorp i helgen

SEAT Dealer Team - PWR Racing tar två välförtjänta segrar och en tredjeplats i säsongens tredje STCC-deltävling. Som om det inte var nog var PWR Racing överlägsna i lördagens kval med sin SEAT Leon STCC. Total dominans är långt ifrån en överdrift. Bilen har en enorm potential och teamet börjar nu hitta rätt setupmässigt, något som visar sig tydligt ute på banan där de snabba Volvobilarna stundtals inte alls hängde med.

Jag kände inför helgen att vi skulle plocka hem det här. Hela apparaten jobbar extremt hårt, nu börjar det ge resultat. Bilen var fantastisk helgen igenom. Dubbla kvalvinster, en racevinst och en tredjeplats från tionde startruta talar sitt tydliga språk. Se upp säger jag, det här är bara början. Säger helgens poängkung, Johan Kristoffersson.

Emma Kimiläinen som var tillbaka efter kraschen i premiären visade att hon blir att räkna med resten av säsongen när hon kvalade trea under sitt första tävlingspass på drygt en och en halv månad. Haglöf som hade haft problem att hitta den sista speeden under helgens inledning lyckades efter en setupändring inför sista racet köra upp sig från fjärde startruta till sin andra och teamets tredje STCC-seger någonsin.

Hatten av till teamet som gör ett fantastiskt jobb. Att PWR Racing Team representerar SEAT känns oerhört bra och att samarbetet redan bär frukt på den här nivån bådar gott inför framtiden. Det här är bara början! säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til