Tour de France startar i Danmark

När världens största cykellopp, Tour de France, trampar igång sommaren 2021 så görs det från en av världens bästa cykelstäder. Köpenhamn har fått äran att agera som startpunkt för det anrika loppet. Dessutom kommer de två nästföljande etapperna köras genom Danmark.

Christian Prudhomme, Tour de france Director Photo Erhvervs- og Vækstministeriet Danmark

Alla som någon gång har varit i Danmark vet att cykelkulturen är stark. Många danskar använder cykeln dagligen till och från sitt jobb eller skola. Cykeln är en del av den danska DNA:t och 2017 blev Köpenhamn utnämnd till världens bästa cykelstad av Lonely Planet.

Den första etappen av loppet, le Grand Départ, körs den 2 juli 2021 på en 13 kilometer lång tempobana genom centrala Köpenhamn. Den andra etappen, som är 190 km lång, startar i Roskilde den 3 juli och körs över Stora Bältbron och avslutas i Nyborg, Fyn. Den tredje etappen, den 4 juli, startar i den lilla staden Vejle, Jylland, och avslutas i Sønderborg, nära den tyska gränsen.

-          Tre etapper av Tour de France körs i Danmark och det kommer att hjälpa till att sätta Danmark på världskartan. Intresset för Danmark som en semesterdestination kommer öka i och med att loppet har ca 3,5 miljarder i tittarsiffror och sänds i 190 länder. Tittarna kommer få se vackra vyer, vacker natur och sevärdheter från både stad och landsbygd i ett somrigt Danmark, säger Jan Olsen, verkställande direktör på VisitDenmark.

Danmark är en väl etablerad cykeldestination. Varje år besöks Danmark av ca 1,7 miljoner cykelturister. Den vackra naturen, närheten till kusten och stränderna, de korta avstånden och alla olika övernattningsmöjligheter gör Danmark till ett mycket intressant semesteralternativ för den som vill resa och semestra på ett hållbart och miljövänligt sätt.

Fakta om Tour de France le Grand Départ: https://em.dk/media/12968/faktaark_dansk_tdf_feb2019.pdf

Jan Olsen, CEO VisitDenmark, om Tour de France i Danmark

The Minister for Industry, Business and