Tour de France startar i Danmark

När världens största cykellopp, Tour de France, trampar igång sommaren 2021 så görs det från en av världens bästa cykelstäder. Köpenhamn har fått äran att agera som startpunkt för det anrika loppet. Dessutom kommer de två nästföljande etapperna köras genom Danmark.

Christian Prudhomme, Tour de france Director Photo Erhvervs- og Vækstministeriet Danmark

Alla som någon gång har varit i Danmark vet att cykelkulturen är stark. Många danskar använder cykeln dagligen till och från sitt jobb eller skola. Cykeln är en del av den danska DNA:t och 2017 blev Köpenhamn utnämnd till världens bästa cykelstad av Lonely Planet.

Den första etappen av loppet, le Grand Départ, körs den 2 juli 2021 på en 13 kilometer lång tempobana genom centrala Köpenhamn. Den andra etappen, som är 190 km lång, startar i Roskilde den 3 juli och körs över Stora Bältbron och avslutas i Nyborg, Fyn. Den tredje etappen, den 4 juli, startar i den lilla staden Vejle, Jylland, och avslutas i Sønderborg, nära den tyska gränsen.

-          Tre etapper av Tour de France körs i Danmark och det kommer att hjälpa till att sätta Danmark på världskartan. Intresset för Danmark som en semesterdestination kommer öka i och med att loppet har ca 3,5 miljarder i tittarsiffror och sänds i 190 länder. Tittarna kommer få se vackra vyer, vacker natur och sevärdheter från både stad och landsbygd i ett somrigt Danmark, säger Jan Olsen, verkställande direktör på VisitDenmark.

Danmark är en väl etablerad cykeldestination. Varje år besöks Danmark av ca 1,7 miljoner cykelturister. Den vackra naturen, närheten till kusten och stränderna, de korta avstånden och alla olika övernattningsmöjligheter gör Danmark till ett mycket intressant semesteralternativ för den som vill resa och semestra på ett hållbart och miljövänligt sätt.

Fakta om Tour de France le Grand Départ: https://em.dk/media/12968/faktaark_dansk_tdf_feb2019.pdf

Jan Olsen, CEO VisitDenmark, om Tour de France i Danmark

The Minister for Industry, Business and
Financial Affairs, Rasmus Jarlov via press
officer Sara Ringgaard Price, srp@em.dk,

Race director Christian Prudhomme via
press officer Clara Brunel, cbrunel@aso.fr,

The Lord Mayor of Copenhagen Frank
Jensen via Head of Press, Rikke Egelund,
EB2F@kk.dk, +45 3147 9497

Rutekort Tour de France
Cykel på tåg Photo Niclas Jessen
Cyklist på långtur Photo Østdansk Turisme

Guide Michelin Nordic 2019: Stjärnfall över Danmark! Danmark går om Sverige med sina totalt 33 stjärnor19.2.2019 13:07:04 CETPressmeddelande

Michelin Guide Nordic Countries 2019 delades ut i den danska staden Aarhus igår kväll. Det stora antalet stjärnor som Danmark fick understryker och stärker Danmarks position som ett land som är väl värt att besöka för gastronomiska upplevelser. Med 33 stjärnor totalt till 27 restauranger och 3 nya stjärnor på listan, visar Michelin Guiden att Danmark erbjuder extraordinära kulinariska upplevelser i städerna, såväl som på den danska landsbygden.

Nästa års Michelin-stjärnor presenteras i Aarhus i Danmark30.11.2018 11:52:08 CETPressmeddelande

För första gången sker utdelningen av de nordiska Michelin-stjärnorna i Aarhus, på Jylland i Danmark, som i februari står värd för ’Michelin Guide Nordic Countries 2019’. I februari samlas stjärnkockar, branschfolk och journalister från hela Norden i Aarhus, när en av världens mest kända matguider delar ut stjärnor till nordiska restauranger. Det blir första gången som eventet för den nordiska Michelinguiden sker på annan plats än i en huvudstad.

Ny balett på Tivoli skapad av den danska drottningen och Yuri Possokhov15.11.2018 07:45:00 CETPressmeddelande

Lonely Planet utsåg i år Köpenhamn till staden att besöka 2019. Den hamnade överst på listan, och ett av skälen som nämndes var Tivoli. Det finns ännu en god anledning att besöka Tivoli 2019 – en alldeles speciell balettföreställning baserad på en berömd H. C. Andersen-saga har premiär 1 december 2019. Baletten är skapad av den danska drottningen Margrethe II, den prisbelönte koreografen Yuri Possokhov och den danska sångerskan Oh Land.