Tove Alexandersson får chans till nytt VM-guld i år

Tove Alexandersson kommer att delta på ytterligare ett VM i år. När VM i trail avgörs i Thailand i början på november så är Alexandersson en av nio uttagna svenska löpare.
Tove Alexandersson deltar i trail-VM i november. Bild: Sven Alexandersson

Tove Alexandersson är med i truppen till trail-VM som avgörs i thailändska Chiang Mai, cirka 70 mil norr om Bangkok, den 3-6 november. VM-loppet är över 39 kilometer och hela 2 777 höjdmeter ska besegras.

I år har orienteringsstjärnan redan tagit två VM-guld vid sprint-VM i Danmark och får anses som en favorit till guldet även i trail-VM. Så här långt i karriären har Tove Alexandersson hela 29 VM-guld i fyra sporter: 17 VM-guld i orientering, 10 VM-guld i skidorientering, 1 VM-guld i skidalpinism och 1 VM-guld i Skyrunning.

Trail-VM som nu ska avgöras är det första samlade mästerskapet i trail- och bergslöpning som genomförs i Internationella Friidrottsförbundets regi.

I det här nya mästerskapsformatet kommer VM arrangeras vartannat år och det ersätter de världsmästerskap som tidigare arrangerats av World Mountain Running Association (WMRA), International Association of Ultrarunners (IAU) och International Trail Running Association (ITRA), skriver Tralrunningsweden.se.

VM-tävlingarna i Thailand kommer att avgöras på två distanser: 39 kilometer med 2 777 höjdmeter och 80 kilometer med 4 910 höjdmeter.

Sveriges trupp till Trail-VM Chiang Mai, Thailand, 3-6 november 2022

Män 39 kilometer