Tove Alexandersson kan ta sjunde raka totalsegern i världscupen - här är hela truppen

Tove Alexandersson har chans att ta sin sjunde raka seger i den totala världscupen. Här är den svenska truppen som springer final i Italien i månadsskiftet september-oktober.
Tove Alexandersson kan ta sin sjunde raka världscupseger. Finalen är i Italien i månadsskiftet september-oktober. Bild: Svensk orientering

När världscupen avgörs i norra Italien om en knapp månad är det upplagt för dramatik på damsidan. Regerande världscupsegrare Tove Alexandersson ligger 15 poäng bakom schweiziskan Simona Aebersold. Går hon om schweiziskan blir det hennes sjunde totala världscupseger.

Tove Alexandersson insjuknade i Covd-19 efter sommarens världsmästerskap i Tjeckien. Under världscupstävlingarna i Idre fick hon tillbaka symptom och kunde inte prestera på topp. Hon slog dessutom i ett knä och har inte kunnat träna på den nivå hon har önskat de senaste veckorna.

- Jag har fått börja om upptrappningen och än så länge har jag bara tränat lugna pass, säger Tove Alexandersson som siktar på att kunna i springa i Italien.

Sverige skickar sammanlagt 19 löpare till Italien.

- Det är en stark trupp som åker ner till Italien. Det finns många löpare som kan göra riktigt bra lopp, säger förbundskapten Håkan Carlsson.

En av dem är Hanna Lundberg, junioren som tog sin första världscupseger i Idre i år. Hon ligger trea i den totala världscupen.

- Hanna Lundberg är på JVM i Turkiet nu och rejält taggad på att sedan springa världscup. Det ska bli spännande att se henne i Italien och jag tror att hon kommer lyckas bra i den terrängen, säger Håkan Carlsson.

På herrsidan är Gustav Bergman regerande mästare. Bergman ligger sexa, men har sedan tidigare meddelat att han inte åker till Italien av familjeskäl. Bäste svensk är Emil Svensk på femte plats.

De sex främsta i den totala världscupen tilldelas prispengar, varav 5 000 euro väntar vinnaren.

Här är den svenska truppen

Damer

Tove Alexandersson, Emma Bjessmo, Sara Hagström, Hanna Lundberg, Karolin Ohlsson, Lisa Risby, Lina Strand, Ellinor Tjernlund, Johanna Öberg

Herrar

Max Peter Bejmer, Simon Hector, Simon Imark, Isac von Krusenstierna, William Lind, Martin Regborn, Albin Ridefelt, Jens Rönnols, Emil Svensk, Anton Johansson

Tävlingarna sänds direkt i SVT

30/9 långdistans, 2/10 medeldistans, 3/10 sprintstafett

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.