Tove Alexandersson kan ta sjunde SM-guldet i sprint

I helgen gör runt 400 orienterare upp om SM-medaljer i sprint i Norrtälje. Stora delar av Sverigeeliten och regerande mästaren Tove Alexandersson finns i startfältet.
Tove Alexandersson tog sitt sjätte SM-guld i sprint i Örebro förra året. Bild: Svensk Orientering

Tove Alexandersson kan redan räkna sig som både världs- och Europamästare i sprint i år. I helgen kan hon även bli svensk sprintmästare. När SM avgörs i Norrtälje finns hon på plats och kan därmed ta sitt sjunde guld på distansen.

Även Gustav Bergman, som tog guld på herrsidan förra året, tävlar i Norrtälje i helgen.

På lördag är det individuell sprint och på söndag sprintstafett med två damer och två herrar i varje lag. Även junior-SM i individuell sprint avgörs på lördagen med två dam- och två herrklasser.

Helgens individuella sprint ingår i Swedish League, som avslutas med långdistans och jaktstart på Gotland 23-24 oktober.

Webbsändningar från tävlingarna:

Lördag 15.00: https://livestream.com/accounts/17629489/events/9892904

Söndag 11.00, både A- och -final: https://livestream.com/accounts/17629489/events/9892900

Ställningen i Swedish League:

Herrar: 1. Gustav Bergman, Ravinen, 1 200, 2. Eskil Kinneberg, Kåre, 858, 3. Simon Imark, Tullinge, 642.

Damer: 1. Sara Hagström, IFK Göteborg, 798, 2. Karolin Ohlsson, Järla, 768, 3. Lisa Risby, Kåre, 660.

Mediekontakt, Norrtälje

Elizabeth Løchting, 070-797 01 20