Tove Alexandersson springer 3-dagarslopp i Bohuslän

Nästa vecka arrangeras det 75 kilometer långa tredagarsloppet Icebug Xperience West Coast Trail för sjunde gången. Årets upplaga av loppet är Coronaanpassad och begränsad till 400 personer – men startlistan innehåller flera kända namn. Loppet springs bland annat av längdskidåkarna Anna och Emil Jönsson Haag, samt Jerringprisvinnaren Tove Alexandersson.

Icebug Xperience West Coast Trail är loppet där deltagarna under tre dagar transporterar sig 75 kilometer längs Bohusläns klippor. Loppet har sedan första upplagan 2014 lockat tusentals löpare och vandrare från ett 40-tal olika länder och är i första hand ett motionslopp – men allt fler elitidrottare får också upp ögonen för evenemanget.

Till 2020 års upplaga av Icebug Xperience West Coast Trail är startfältet starkare än någonsin. Segertippad i damklassen är världens bästa orienterare Tove Alexandersson, som också vunnit flera av världens mest prestigefyllda traillopp. Tove, som förra året belönades med Jerringpriset för sina prestationer, ser mycket fram emot helgens äventyr.

– Det här blir en ny typ av upplevelse för mig, men jag ser fram emot den väldigt mycket. Jag gillar att springa traillopp som går i fina miljöer och utmanande terräng så att man får uppleva mer än att bara att tävla, och det jag har sett av loppet på bilder och filmer ser helt fantastiskt ut, säger Tove Alexandersson.

Hård konkurrens

Tove får dock att få kämpa för att vinna loppet. På startlinjen finns till exempel den forne OS-medaljören i längdskidor, Anna Haag, som också är en erkänt duktig löpare. Det här blir andra året i rad som hon springer Icebug Xperience West Coast Trail tillsammans med äkta maken Emil Jönsson Haag.

– Jag sprang förra året och det var en fantastisk upplevelse. Den gången var jag höggravid så jag kunde inte springa så snabbt, men det var samtidigt skönt att få springa en tävling där fokus låg på att uppleva naturen. Jag gillar också känslan av att loppet blir som en liten tour, där du vet att det väntar en ny etapp nästa dag när du går i mål, säger Anna Jönsson Haag, och fortsätter:

– Redan förra året växte ett sug att få testa de här etapperna i högre fart. Självklart vill jag springa så fort som möjligt i år, men jag vet också att det är många andra duktiga löpare med. Det hade varit roligt om att gick att slåss om en topp tio-placering.

Coronaanpassat lopp

Årets upplaga av tävling blir också en annorlunda upplevelse jämfört med tidigare år. För att kunna leva upp till myndigheternas krav på anpassning till COvid-19 har antalet deltagare halverats, och de är dessutom utspridda i mindre grupper om max 50 personer, som springer de tre dagsetapperna under olika dagar för att minimera trängsel.

– Första helgen i september brukar alltid vara årets stora höjdpunkt. I år blir det förstås en speciell upplevelse och det kommer inte att bli som tidigare år, men vi är samtidigt så glada över att kunna genomföra ett event trots rådande läge. Vi gör det bästa vi kan utifrån rådande situation och ser fram emot att kunna göra ett ännu bättre event nästa år, säger Jonas Svengård, evenemangschef på Icebug.

Icebug Xperience West Coast Trail arrangeras 4 – 6 september med bansträckningar kring Ramsvik, HunnebostrandSmögenKungshamn och Bohus-Malmön

För mer information, intervjuer, bilder eller bevakning av loppet på plats, kontakta PR-ansvarig Marie Thomasson på marie.thomasson@icebug.se eller 072-246 11 46.