Tove Alexandersson står över stafetten – här är svenskarna som springer

När världscupen i Idre avslutas med skogsstafett finns inte Tove Alexandersson med i något av de svenska lagen. Sviterna efter covid-19 gör att hon väljer att stå över.
Tove Alexandersson, Sara Hagström och Lisa Risby tog guld på VM i Tjeckien tidigare i år.

Efter VM i Tjeckien i juli, där Tove Alexandersson tog guld på samtliga fem distanser, drabbades världsstjärnan av covid-19. Det var en lindrigare variant och hon har kunnat träna och ladda upp inför världscupen som går denna helg i Idre.

Tove Alexandersson kom trea på den inledande och mycket krävande långdistansen och femma på gårdagens medeldistans. På söndagens stafett finns hon däremot inte i startlistan.

- Det har varit två tävlingar i utmanande terräng här i Idre och Tove Alexandersson väljer att stå över för att återhämta sig. Hon har känt att de båda tävlingarna har slitit mer än vanligt, vilket inte är konstigt eftersom hon nyligen varit sjuk i covid-19, säger Håkan Carlsson, förbundskapten.

Sverige ställer upp med tre lag på damsidan och lika många på herrsidan. I förstalaget tar gårdagens segrare Hanna Lundberg plats, tillsammans med Lisa Risby och Karolin Ohlsson, som båda tidigare vunnit VM-guld i skogsstafett.

I VM i Tjeckien tog Sverige guld både på dam- och herrsidan. Håkan Carlsson hoppas på goda resultat även i dag.

- Vi har sex riktigt bra lag som alla kan vara med i toppen och fajtas. Under dagarna här i Idre har vi visat att vi har har många löpare som kan göra topprestationer, säger han.

Stafetten sänds i SVT med start klockan 13.00.

Laguppställningarna för Sverige:

Damer