Tove Alexanderssons tredje raka etappseger i O-Ringen

Stora Tuna fortsätter att imponera under årets O-Ringen. Emil Svensk tog sin andra och Tove Alexandersson sin tredje etappseger i årets upplaga av orienteringsfesten, som i dag var en sprint i centrala Norrköping. ”Det var en klurig sprint, det gällde verkligen att vara med på kartan hela tiden”, säger Alexandersson.

Efter två långdistanser var det dags för elitlöparna i O-Ringen att testa på stadsmiljön. Den tredje O-Ringenetappen, sprinten, avgjordes i de centrala delarna av Norrköping.

Men att skog byttes mot stad verkade inte spela någon roll för dominanten Tove Alexandersson som tog sin tredje etappseger på lika många dagar. Segermarginalen i dagens etapp var 27 sekunder ner till den unga schweiziskan Simona Aebersold.

- Det var inget superbra lopp från min sida. Men det var en väldigt rolig sprint, och en riktigt klurig bana. Det gällde verkligen att vara med på kartan hela tiden, säger Alexandersson som utökade sin ledning i sammandraget till 14.23 ner till totaltvåan Sara Hagström.

Elitlöparnas nästa etapp avgörs på fredag då det står medeldistans på programmet.

- Jag ser mycket fram mot de kommande etapperna. Och kanske framför allt den avslutande etappen då, som jag hört ska bjuda på den allra häftigaste orienteringen, så det ska bli riktigt kul.

Och även på herrsidan blev det etappseger för Stora Tuna, detta genom Emil Svensk som därmed vann sin andra etapp under årets O-Ringen:

- Ett jättebra lopp från min sida. Jag har pushat på så mycket det har gått i löpningen. Sen är jag inte stensäker på att jag tagit de bästa vägvalen på alla sträckorna, men jag har genomfört de val som jag tagit på väldigt bra sätt, säger Svensk som vann sprinten 15 sekunder före Ravinens Ruslan Glebov.

I sammandraget är ställningen den omvända; Glebov knappt två minuter före Svensk.

- Det ska bli kul att springa medeldistansen på fredag. Jag ska se till att inte släppa iväg Ruslan och Albin (Ridefelt, trea i sammandraget) för mycket på medeldistansen och se till att jag har ett bra utgångsläge inför jaktstarten på lördag, säger Svensk, som är VM-uttagen på såväl medeldistans, långdistans som stafett, ödmjukt.

I morgon är det alltså vilodag för elitlöparna, men för den stora massan fortsätter O-Ringen med långdistans under torsdagen.

Damer: 1) Tove Alexandersson, Stora Tuna, 15.49, 2) Simona Aebersold, Tampereen Pyrintö, +0.27, 3) Tatyana Ryabkina, Hellas, +0.30, 4) Lilian Forsgren, Tisaren, +0.55, 5) Silje Ekroll Jahren, Nydalen, +0.57, 6) Josefin Tjernlund, Tisaren, +1.02.

Ställning efter tre av fem etapper: 1) Alexandersson, 2.23.05, 2) Sara Hagström, IFK Göteborg, +14.23, 3) Anastasia Rudnaia, Parma, +18.10, 4) Johanna Öberg, +18.55, 5) Aebersold, +20.31, 6) Alva Olsson, Linköping, +21.11.

Herrar: 1) Emil Svensk, Stora Tuna, 15.10, 2) Ruslan Glebov, Ravinen, +0.15, 3) Tim Robertson, Koovee, +0.19, 4) Martin Regborn, Hagaby, +0.28, 5) Audun Heimdal, NTNUI, +0.30, 6) Isac von Krusenstierna, Kåre, +0.32.

Ställning efter tre av fem etapper: 1) Glebov, 2.36.47, 2) Svensk, +1.56, 3) Albin Ridefelt, +2.27, 4) Regborn, +3.17, 5) Martin Hubmann, Fredrikstad, +6.48, 6) Heimdal, +7.19.