Tove Styrke, Jill Johnson, Lina Nyberg, Katija Dragojevic, Sirintip till UKK

Sirintip gör Uppsaladebut 24/10 på UKK

UKK fyller på hösten med fler spännande bokningar! Popundret Tove Styrke, Jill Johnson med storband gör julkonsert, jazzmusikern Lina Nyberg möter operasångerskan Katija Dragojevic i spännande samarbete. Huset presenterar också Sirintip, en ovanligt spännande popakt som står inför det riktigt stora genombrottet!

24/10, 20:00, Restaurangen
Sirintip
Efter att ha varit finalist i den prestigefyllda tävlingen ”Theolonious Monk International Vocal Jazz Competition” år 2015 erbjöds Sirintip Phasuk ett skivkontrakt. Bolaget var inget mindre än Snarky Puppys GroundUP Music och Michael League från Snarky Puppy erbjöd sina produktionstjänster. Tillsammans med honom och trummisen Mark Guiliana (som medverkade på Bowies sista album) skapade hon sedan Tribus – debutalbumet som speglar hennes rötter i tre kulturer: Thailand (där hon växte upp), Sverige (där hon gick på Musikhögskolan) och USA där hon studerat vid Manhattan School of Music. Tribus är latin och betyder just tre.

På skivan blandar Sirintip musikaliska influenser och hamnar ibland musikaliskt nära innovativa artister som Little Dragon eller Thundercat, men det är hela tiden eget och speciellt. På scen arbetar hon med en kvintett och använder sig också av effekter för att förvränga rösten och ytterligare integrera den i musiken. Dessutom låter musiken live mer jazz – på skivan finns inga solon. Live däremot, finns det utrymme för både solon och improvisation. Med: Sirintip - sång, Horace Bray - gitarr, Andrew Freedman - keyboards, James Quinlan - bas, Nolan Byrd - trummor

Utmaning! Lyssna på Sirintips fantastiska "Shut it up" och försök sitta still.

25/11 19:30 Sal D
Tove Styrke

Efter flitigt turnerande runtom i världen är det nu äntligen dags för Tove Styrke att komma till Uppsala med sitt hyllade album Sway i bagaget. Skivan hyllades unisont av inhemsk såväl som internationell press. Och detta med all rätt, då Sway på många sätt är en perfekt popskiva. Djupt förankrad i samtiden utan att vara cynisk, fylld till bredden med moderna produktioner, personliga texter och elastiska melodier; konstnärlighet och populärmusik i en ovanligt lyckad symbios. Och artisten själv skiner ikapp med den bubblande musiken – kaxig, lekfull och feministisk. Pressbilder: http://luger.se/press

"...she's making some of the best pop out right now" MTV UK

20/12 19:30, Stora Salen
Jill Johnson: Welcome to Christmas Island
med Anders Berglund och Sandviken Big Band
I slutet av 2017 släppte Jill Johnson albumet ”Christmas Island” – en storbandsplatta tillägnad julen men kanske ännu viktigare; ett efterlängtat samarbete med gode vännen Anders Berglund. Skivan innehåller en rad klassiska och älskade låtar i fantastiska arrangemang av Anders och äntligen tar duon med sig denna stämningsfulla musik och åker ut på en omfattande turné genom Sverige. Med på resan är välrenommerade Sandviken Big Band!

12/1 18:00, Sal B
Katija Dragojevic & Lina Nyberg

Ett svindlande och generöst musikaliskt äventyr - från Gershwin till Barber.

Operasångerskan Katija Dragojevic och jazzsångerskan/kompositören Lina Nyberg är sedan många år väletablerade och hyllade både i Sverige och internationellt. Inte många vet att dessa två känner varandra sedan förskoleåren. Här har de två barndomsvännerna för första gången satt ihop ett laddat program med fokus på amerikanska och brittiska tonsättare. I resan mellan olika musikaliska världar får vi också ta del av deras egen personliga resa från barndom till nutid genom livets krumsprång.

”Båda våra pappor flydde över havet och kom till Sverige som unga. Som andra generationens invandrare har vi båda funderat kring tillhörighet, rötter och ursprung. Hur har flykten, rotlösheten och havet kommit att påverka oss i våra liv? Berättelser om krig och andra länder har varit en del av vår uppväxt, och är något som påverkar oss än idag.”

Följ med på ett svindlande och generöst musikaliskt äventyr tillsammans med dessa två sångstjärnor, Uppsala Kammarsolister och det unga stjärnskottet Johan Graden på piano. Lina Nybergs nyskrivna arrangemang ger musiken i denna förställning lyster och nya dimensioner. I programmet bland annat: Samuel Barber, Leonard Bernstein, Charles Ives, Erich Wolfgang Korngold och sånger från Lina Nybergs sångcykel ”Aerials”.

Detta och mycket mer händer på UKK under säsongen. Vi uppdaterar löpande i vårt pressrum och på ukk.se. Vi ses på UKK i höst!

Uppsala Konsert & Kongress, UKK, har sedan invigningen 2007 blivit en av
nordens mest omtalade, uppskattade och framgångsrika mötesplatser för
kultur och näringsliv. Här genomförs årligen hundratals kulturevenemang,
konferenser, möten, föreläsningar, mässor och utställningar. UKK är ett 14
000 kvadratmeter stort allkonsthus, beläget mitt i en snabbt växande
storstad. Husets ledstjärna är att, med ett utbud som präglas av mångfald
och hög kvalitet, välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Curious Classics - en nyfiken festival med klassisk musik från hela världen!11.10.2018 11:08Pressmeddelande

Curious Classics - öppna öronen för musiktraditioner från hela världen! Begreppet klassisk musik leder ofta våra associationer till västerländsk klassisk musik och namn som Bach, Mozart och Beethoven. Med Curious Classics vill vi väcka din nyfikenhet för klassisk musik från andra delar av världen. Vi får möta excellenta musiker från vitt skilda traditioner. Från azerbadjansk mugham och malinesisk mande till kinesisk klassisk musik - och mycket mer. Festivalen bjuder dessutom på aktiviteter för barn, seminarier och workshops! Curious Classics initierades av Re:Orient och arrangeras i samarbete med Uppsala Konsert & Kongress. I programmet hittar vi Marcel Khalife (Libanon), Houmayoun Sakhi (Afghanistan), Fargana Qasimova (Azerbajdzjan), Trio Da Kali (Mali) och Kayhan Kalhor (Iran) och många fler. Läs mer om programmet här: www.ukk.se/curious-classics/ Programmet kommer att framföras på Uppsala Konsert & Kongress, men i delar också på Moriska Paviljongen i Malmö. Workshops sker på, och i

Uppsalas nya forum för konst, dans, mode, musik och samtal - A la Maud28.9.2018 09:35Pressmeddelande

A la Maud - Uppsalas nya forum för konst, dans, mode, musik och samtal. Maud Karlsson bjuder in till en färgstark talkshow på Uppsala Konsert & Kongress. Röster och tendenser hörs, syns och synas av gäster från när och fjärran. Snyggt, öppet, vågat, tillåtande och inspirerande! Premiär! A la Maud: Svartvitt 7 december 18.30, Sal B Talkshowen kommer fortsätta med fler nedslag och nya teman på UKK under våren 2019. Premiärens tema är Svartvitt. Varför blev det just det, Maud? - Svart och vitt är ofta använt som varandras kontraster och motpoler. Orden och färgerna är laddade olika beroende på vem som uttalar sig och i vilket sammanhang. Färgerna i klädval ger olika känslor där svart nuförtiden ofta är förknippat med en coolhet... Men min mammas farmor gifte sig i svart brudklänning, något som tidigare var en klassfråga, säger Maud. - I kommunikation kan det bli svart eller vitt när åsikter ska stå mot varandra. ”Svart” hud och ”vit” hud är tyvärr även det fortfarande laddat men eftersom