Toyota AI Ventures startar Fund II med 100 miljoner dollar i kapital

Toyota AI Ventures startar ny fond för att upptäcka och investera i tidiga startups inom området för autonom mobilitet och robotteknik.

Det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Toyota AI Ventures startar Fund II - en andra och ny 100-miljonerdollarsfond dedikerad för tidiga investeringar i start-up-företag som utvecklar autonom mobilitet och robotiserad teknik. Toyota AI Ventures grundades i juli 2017 och har redan investerat i 19 olika start up-bolag. Med Fund II når bolagets kapital över 200 miljoner dollar för att kunna investera och stötta start up-bolag runt om i världen.

– Biltillverkare måste vara en del av start-up-systemet för att hänga med i det snabba skiftet i bilindustrin, säger Jim Adler, VD för Toyota AI Ventures. Investeringarna i startups skapar långsiktiga relationer som hjälper Toyota att utforska och ta del av de senaste uppfinningarna inom mobilitet.

Toyota AI Ventures letar efter start up-företag som befinner sig i ett tidigt skede men i flera olika branscher. Det kan vara företag som använder AI, data och molnteknik för att möta utmaningar och skapa nya marknadsmöjligheter. Spännande investeringar som redan gjorts är bland annat i företag som:

• Elementary Robotics som utvecklar robotar som hjälper till med att automatisera vardagliga uppgifter
  • May Mobility som utvecklar självkörande shuttle-service
  • Joby Aviation som arbetar med att utveckla en elektriskt driven vertikal start- och landningsteknik för luftburen passagerartrafik.
  • Sea Machines som bygger autonoma kontroller och navigationssytem för sjöfartsindustrin.

Med Fund II får Toyota AI Ventures större möjligheter att söka efter talangfulla entreprenörer att investera i som en del i uppdraget att hitta nästa steg för Toyota.

– Det växande intresset för automatiserade system har skapat stora möjligheter att förbättra människoliv med hjälp av AI och nästa generationens mobilitetsteknik. Under Jims ledarskap hjälper Toyota AI Ventures oss att hitta och investera i morgondagens teknologi genom att överbrygga klyftan mellan teknik-startups och den växande mobilitetsbranschen, säger Dr Gill Pratt, VD i TRI och Toyota AI Ventures investeringskommittémedlem.

Toyota AI Ventures kommer också använda Fund II till att stärka bolagen de redan investerat i. Förutom att erbjuda kapital erbjuder bolaget också support och resurser för att säkerställa start up-företagens långsiktiga framgång, bland annat genom att koppla ihop dem med Toyotas djupa tekniska kunnande och globala nätverk.

- Våra start up är våra kunder och vi eftersträvar nära kontakter baserade på en delad vision, gemensamma värderingar och gemensamma initiativ, säger Jim Adler. Det handlar om att bygga relationer som håller. Nya Fund II är ett bevis på vårt långsiktiga engangemang att stötta de bästa entreprenörerna som skapar nästa generation av innovationer och affärer.

Om Toyota AI Ventures

Toyota AI Ventures är en del av Toyota Research Institute och ett Silicon Valley-baserad riskkapitalbolag som i ett tidigt skede investerar i start up-bolag runt om i världen. Bolaget fokuserar på investeringar i articifiell intelligens (AI), data och molnteknologier inom autonom mobilitet och robotiserad teknik. För mer informatoin om Toyota AI Ventures, se www.toyota-ai.ventures.

Om Toyota Motor Corporation

Med 370 000 medarbetare i 170 länder, världens mest tillgängliga elhybridteknik och som globala sponsorer till såväl Paralympiska som Olympiska kommittén är Toyota Motor Corporation ett av världens ledande fordonsföretag.

I Toyota-koncernen ingår förutom Toyota och Lexus även TOYOTA GAZOO Racing, Daihatsu Motor Co., Ltd. och Hino Motors, Ltd. 2018 sålde koncernen 10 593 698 fordon, varav cirka tio procent i Europa. Toyota Motor Corporation har elektrifierat elektrifierat bilvärlden i två decennier och fler än 13 miljoner elhybrider har sålts sedan den allra första masstillverkade elhybriden Toyota Prius lanserades 1997.

JAXA och Toyota utvecklar bemannat rymdfordon16.7.2019 00:00:00 CESTPressmeddelande

Den japanska rymdorganisationen JAXA och Toyota Motor Corporation inleder ett treårigt forskningssamarbete från 2019 till och med 2021. Redan i mars 2019 meddelade JAXA och Toyota att de tillsammans skissade på ett gemensamt samarbetsprojekt för att utveckla en bemannad trycksatt månfarkost driven med bränslecellsteknik. Under kommande tre år ska JAXA och Toyota tillverka, testa och utvärdera prototyper. Målet är att utveckla en bemannad trycksatt månfarkost för att utforska månens yta som en del av ett internationellt projekt. Gemensam forskningsperiod från 20 juni 2019 till slutet av räkneskapsåret 2021.Övergripande plan av forskningen indelat i varje fiskalår: 2019 Identifiera tekniska element som måste utvecklas för att köra på månen, sätta specifikationer för protoypmodellen. 2020 Tillverka testdelar för varje tekniskt element, tillverka en prototypmodell. 2021 Testa och utvärdera såväl de tillverkade testdelarna som prototypmodellerna I de inledande samtalen enades JAXA och Toyot