Toyota bygger prototyp av framtidens stad

Ett helt uppkopplat ekosystem och hem för 2 000 personer. Woven City blir prototypstaden för framtidens samhällen med självkörande nollemissionsfordon och energi från bränsleceller – och Toyota planerar starta byggnationen redan 2021.

Översikt över Woven City

På CES-mässan i Las Vegas presenterade Toyota Motor Corporation nyligen sina planer för Woven City, en storskalig prototyp för framtidens städer och blivande hem för 2 000 invånare vid foten av Mt Fuji i Japan.

Den planerade prototypstaden Woven City blir såväl laboratorium som hem för medborgare och forskare som kan testa och utveckla tekniker för automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens i verkliga förhållanden.

- Att bygga en hel stad från grunden, även i liten skala som det här, är en unik chans att utveckla framtidens tekniker, inklusive ett digitalt operativsystem för stadens infrastruktur. Med uppkopplade människor, byggnader och fordon som kommunicerar med varandra kommer vi kunna testa AI-teknik i såväl den virtuella som den fysiska världen, säger Akio Toyoda, president för Toyota Motor Corporation.

Toyota kommer också bjuda in till samarbeten tillsammans med andra kommersiella och akademiska partners samt erbjuda intresserade forskare från hela världen att arbeta med sina projekt i den unika miljön.

Uppdraget att rita Woven City har getts till den danska arkitekten Bjarke Igels, grundare och Creative Director vid Bjarke Igels Group (BIG). Hans team vid BIG har utvecklat många projekt, från två World Trade Center i New York och Lego House i Danmark till Googles Mountain View och huvudkvarter i London.

- En uppsjö av olika teknologier är starten för en omfattande förändring i hur vi lever och rör oss i våra städer. Uppkopplade, automatiserade, utsläppsfria och delade mobilitetslösningar kommer öppna en ny värld av möjligheter för en ny form av urbant liv. Med den bredd av tekniker och företag som vi får möjlighet att samarbeta med genom Toyotas ekosystem av företag får vi en unik möjlighet att utforska nya former av urbanitet, säger Bjarke Igels.

Börjar byggas redan 2021
En av idéerna för Woven City är att dela in gatubilden i tre olika typer, dels vägar endast för snabba fordon, andra för en blandning för lägre hastigheter, personlig mobilitet och fotgängare samt parkliknande promenadstråk endast för gående. Dessa tre vägar går ihop bildar ett slags organiskt rutmönster som också påskyndar utvecklingen av autonomi.

Staden planeras att bli helt hållbar med byggnader tillverkare i framför allt trä för minsta möjliga klimatpåverkan. På hustaken installeras solceller som komplement till de vätgasdrivna bränslecellerna som levererar energin.

Invånarna utrustas med assistansrobotar och i hemmen finns sensorbaserad AI som håller koll på invånarnas hälsa, tar hand om grundläggande behov och förbättrar det dagliga livet, vilket ger en möjlighet att utveckla den uppkopplade tekniken med integritet och förtroende på ett säkert och positivt sätt.

Invånarna kommer resa med helt autonoma utsläppsfria fordon på stadens genomfartsleder. I och genom Woven City kommer Toyotas e-Palette att användas för såväl transporter som leveranser.

Toyota planerar att bland annat erbjuda medarbetare inom Toyota Motor Corporation att flytta till Woven City tillsammans med sina familjer. Planen är att ha 2 000 invånare till att börja med, men också att växa allt eftersom projektet fortgår. Ytan vid Mt Fuji är 70 hektar stor och byggnationen planerar att inledas i början av 2021.

Översikt över Woven City
Promenadstråk