Toyota LQ: En konceptbil för smarta autonoma resor

Toyota Motor Corporation vidareutvecklar konceptbilen "Concept-I" med artificiell intelligens och självkörande teknik för ny, säkrare och mer personlig mobilitet.

Toyota Motor Corporation presenterar i dag nya Toyota LQ. En helt eldriven konceptbil som använder sig av avancerad teknik för att personifiera resan för olika resenärer. Bilen bygger vidare på den tidigare konceptbilen ”Concept-I” som presenterades på CES 2017 och innehåller nu både autonom teknik enligt SAE 4-nivå samt den kraftfulla AI-baserade agenten Yui som lär av föraren för att skapa personlig mobilitet.

- Förr älskade vi bilar för att de kunde ta oss långa sträckor och möjliggöra äventyr. I dag gör avancerade tekniker det möjligt för oss att skapa unika kundanpassade upplevelser för olika livsstilar. Med LQ är vi stolta över att kunna erbjuda ett fordon för en personlig upplevelse som kan möta varje förares egna mobilitetsbehov och samtidigt skapa en starkare relation mellan förare och fordon, säger Daisuke Ido, utvecklingschefen för LQ.

Som mobilitetsföretag anser Toyota att allt är möjligt så länge människan har möjligheter att förflytta sig, men det är också en vision som bygger på att mobilitet går bortom fysisk rörelse. Människan behöver också resa och engagera sig emotionellt.

Nya LQ bygger på utvecklingsfilosofin ”Lär, väx och älska” och den avancerade autonoma tekniken i både Yui och LQ, som är utvecklad tillsammans med Toyota Research Insititute, kombineras för att skapa en unik personlig upplevelse som bygger på en relation mellan fordon och förare genom att lära sig av förarens egna önskemål och behov. Och Toyota hoppas att detta ska fortsätta att forma utvecklingen av framtidens fordon för att skapa en bättre relation mellan förare och fordon.

Toyota LQ kommer att debutera och visas på specialutställningen ”Future Expo” i samband med Tokyo Motor show 2019, mellan 24 oktober och 4 november i Japan. Dessutom presenterar Toyota i dag ”Toyota Yui Project Tours 2020” där det är möjligt för allmänheten att själva provköra nya LQ.

Nya Toyota LQ är utrustad med en rad olika tekniker för personlig och säker mobilitet. Bland annat Yui Mobility Expert och AI-agenten. Med inbyggd artificiell intelligens erbjuder LQ (genom Yui) en unikt och personligt anpassad mobilitetsupplevelse. För maximal komfort och säkerhet kan AI-systemet kommunicera med föraren genom röststyrning, sätefunktioner speciellt utvecklade för att antingen väcka uppmärksamhet eller minska stress, färgsättning, luftkonditionering, dofter och andra interaktioner mellan människa och maskin.

LQ är också utvecklad för att erbjuda autonom teknik enligt SAE 4-nivån. Bilen kan också parkera av sig själv, men inte bara genom att köra in i en parkeringsficka. Toyota LQ har teknik för att släppa av sina resenärer vid målet och därefter själv leta upp en ledig parkeringsplats.

Läs mer om Toyotas medverkan på Tokyo Motor show på: https://global.toyota/en/mobility/toyota-brand/features/tms/2019/

Längd/bredd/höjd (mm)

4,530 / 1,840 / 1,480