Toyota stöttar svenska olympier – ny huvudpartner till Sveriges Olympiska Kommitté

Toyota och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) inleder ett samarbete för att tillsammans stärka den svenska olympiska verksamheten. "Vi är två organisationer som har strävan efter utveckling i fokus. För oss är det fantastiskt att få arbeta tillsammans med Toyota och det passar särskilt bra med nästa sommarspel i Tokyo", säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo.

Peter Reinebo, SOK och Christian Norberg, Toyota Sweden AB

Som ny huvudpartner till Sveriges Olympiska Kommitté ska Toyota Sverige hjälpa till att stärka den olympiska verksamheten i Sverige och stötta såväl SOK som landets idrottare.
- För Toyota är det här ett oerhört inspirerande arbete som vi nu inleder tillsammans med SOK. Som organisationer har vi mycket gemensamt och vi delar både värderingar och vi arbetar båda efter ständig förbättring som är en del av vårt DNA inom Toyota Way. Att också i Sverige få stötta och supporta landets idrottare är ett stort förtroende som vi ska förvalta på bästa sätt för att hjälpa såväl barn och ungdomar som våra allra skickligaste idrottare, säger Christian Norberg, vd på Toyota Sweden AB.

Som ett av världens främsta fordonsföretag utvecklar Toyota Motor Corporation hållbar mobilitet till alla – oavsett förutsättningar. Därför är Toyota globala sponsorer till såväl Internationella Olympiska Kommittén som Internationella Paralympiska Kommittén och dessutom mobilitetspartner till de olympiska spelen i både Tokyo 2020, Peking 2022 och Paris 2024. I Sverige är Toyota också huvudsponsorer till Sveriges Paralympiska Kommitté och verkar för en hållbar mobilitet för att både minimera transporternas klimatpåverkan och ge alla rätten att utvecklas.

Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) är ansvariga för de olympiska frågorna i Sverige och har som huvuduppgift att förbereda och leda det svenska deltagandet i OS med sikte på konkurrenskraftiga OS-trupper. SOK verkar också för att skapa fler goda förebilder för unga och samtidigt inspirera fler att utvecklas inom idrott, skapa möjligheter att utvecklas oavsett bakgrund, kön och ekonomi samt att sprida de olympiska värderingarna om vänskap respekt och strävan efter utveckling.
- Samarbetet med Toyota ger oss möjlighet att stärka stödet till våra bästa olympier, men samtidigt fokusera på att låta fler barn i Sverige att hitta till sin idrott, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo.

Peter Reinebo, SOK och Christian Norberg, Toyota Sweden AB

Med 370 000 medarbetare i 170 länder, världens mest tillgängliga elhybridteknik och som globala sponsorer till såväl Paralympiska som Olympiska kommittén är Toyota Motor Corporation ett av världens ledande fordonsföretag.

I två decennier har företaget elektrifierat bilvärlden och fler än 13 miljoner elhybrider har sålts sedan den allra första masstillverkade elhybriden Toyota Prius lanserades 1997. 2018 var 74 % av Toyotas försäljning av personbilar i Sverige elektrifierade och företagets modeller har Europas i genomsnitt lägsta utsläpp av CO2.

Nya Toyota PROACE CITY för smarta transporter18.4.2019 08:52:00 CESTPressmeddelande

Segmentet för lätta kommersiella fordon är ett av Europas snabbast växande och väntas nå en årsvolym om hela 900 000 fordon redan 2021. Med helt nya Toyota PROACE CITY, som är utvecklad tillsammans med Groupe PSA, stärker Toyota sin position i segmentet och den nya modellen positionerar sig storleksmässigt under nuvarande PROACE som redan har fem procents marknadsandel i Europa i sitt segment. Nya PROACE CITY erbjuds i två olika storlekar med en längd på antingen 4,4 eller 4,7 meter och finns tillgänglig som såväl skåpbil som personbil under modellnamnet PROACE CITY Verso med upp till sju sittplatser. Just flexibiliteten är en av modellens främsta styrkor och det finns en mängd av drivlinor och inredningskonfigurationer att välja mellan. Detta för att kundernas behov ska kunna mötas till fullo. Genom systemet Smart Cargo maximeras lastlängdskapaciteten och ger 3,1 meters lastlängd för den korta versionen och 3,4 meter för den långa. Den totala lastkapaciteten är i topp för klassen och