Toyota stöttar Tokyo 2020 med specialutvecklat ”APM”-mobilitetsfordon

Erbjuder ”last one mile”-transport för att hjälpa personal och besökare under OS i Tokyo 2020

Toyota APM

Toyota Motor Corporation (Toyota), global partner till de Olympiska och Paralympiska spelen, meddelade i dag att utvecklar en ny specialprodukt, en ”APM (Accessible People Mover)” för att stötta Olympiska och Paralympiska spelen i Tokyo 2020. Ett mobilitetsfordon utvecklat särskilt för användning under spelen.

Genom de Olympiska och Paralympiska spelen vill Toyota ge alla människor friheten att röra sig, eller som Toyota säger ”Mobility for All”. APM-fordonet tar denna utmaning på största allvar och erbjuder en lösning för den ”sista kilometern” för att transportera så många människor som möjligt till evenemang och arenor, inklusive atleter och personal såväl som alla typer av besökare som behöver stöd såsom äldre, personer med funktionshinder, gravida kvinnor, familjer med små barn och många andra. APM-flottan väntas också användas för sjukvård på evenemang och arenor under sommaren. Under spelen kommer Toyota att använda cirka 200 APM-fordon för att underlätta transporterna av besökare och personal på olika faciliteter, inklusive platser där evenemang eller tävlingar hålls och på officiella platser såsom den olympiska byn.

1.Basic Model: För att stötta så många som möjligt genom att erbjuda ”last one mile”-transporter

• Ett batterifordon för låga hastigheter och korta sträckor anpassat för att transportera besökare och personal inom stora evenemang och arenor.
  • Används av alla typer av besökare till spelen, inklusive personal och atleter såväl som andra besökare såsom äldre, personer med funktionshinder, gravida kvinnor och familjer med små barn.
  • APM-fordonet kommer ha tre sätesrader. Första raden är förarsätet, andra raden erbjuder sittplatser för tre personer och tredje raden för två. Total kapacitet är  sex personer, fem passagerare och en förare. När APM används för passagerare i rullstol kan sätena i andra raden fällas upp för att ge plats åt rullstolen.
  • Med säkerheten i fokus har förarens position höjts upp och placerats centralt för att föraren ska kunna se passagerarna och hjälpa dem att kliva på och av.
  • Passagerarsätena kan nås från båda sidorna av fordonet och APM är utvecklat för att möta flera olika typer av kundbehov. Utrustad med säkerhetsstänger på båda sidorna hjälper passagerarna att kliva på och av. För rullstolar finns det också fästpunkter i golvet och ramp för att ge optimal åtkomst.

2. ”Relief” model: För att ge support under spelen

• Baserad på basmodellen men med andra och tredje raden reserverad för en bår. Kan hjälpa personer som behöver åka stabilt och säkert med säker placering av bår.
  • Utvecklats för att ge sjukvårdspersonal utrymme att sitta och arbeta bredvid båren.

Main Specifications

ModelBasic ModelRelief Specifications
Number of people per vehicle
  • Driver