TOYOTA Sverige lanserar ny mobilitetstjänst

I dag lanseras den nya mobilitetstjänsten KINTO Share i Sverige. Utvecklad av TOYOTA Sverige med stöd av Toyota Motor Europe med målet att erbjuda smart, tillgänglig och prisvärd mobilitet för alla genom, i ett första steg, stationsbaserad bildelning.

Toyota Corolla Hybrid Touring Sports

Toyota-koncernen har de senaste åren arbetat målmedvetet och intensivt med att transformera sig själva från fordonstillverkare till att bli världens ledande mobilitetsleverantör. Redan 2018 lades den första grunden för europeiska mobilitetstjänster och tidigare i år lanserades varumärket KINTO i Europa. Nu tar TOYOTA Sverige (Toyota Sweden AB och Toyota Financial Services), med stöd av Toyota Motor Europe, nästa steg och lanserar KINTO Share på den svenska marknaden.

- Vår målsättning är smart, tillgänglig och prisvärd mobilitet för alla, men det är ett långsiktigt arbete där vi växer i takt med behov och efterfrågan. Vi börjar nu med en mindre pilot i Stockholm, men det långsiktiga målet är att erbjuda den mest kompletta mobilitetslösningen i Sverige, oavsett kundens behov, säger Johan Lundblad, Mobility Manager på TOYOTA Sverige.

KINTO Share är en stationsbaserad bildelningstjänst där kunder hämtar och lämnar bilen på samma plats. I ett första skede erbjuds bilmodellen Toyota Corolla Touring Sports Hybrid som nyligen utsetts till såväl Årets smartaste bilköp av M Sverige som Årets Familjebil av MHF, men i takt med att tjänsten växer breddas också antalet bilmodeller. Från och med 22 juni finns de första bilarna finnas tillgängliga på ett begränsat antal stationer i Stockholm.

Inom varumärket KINTO kommer det i framtiden att rymmas flera olika mobilitetstjänster, beroende på marknad och efterfrågan. Exempel på andra tjänster utöver KINTO Share kan vara KINTO One för fullservice-leasing, KINTO Join för samåkning och exempelvis KINTO Flex för prenumerationsbaserad leasing med hög flexibilitet.

- I takt med olika marknaders mognadsfaser kommer KINTO att innehålla olika typer av tjänster på en global och europeisk marknad. I Sverige ser vi att stationsbaserad bildelning är en uppskattad tjänst med hög nyttjandegrad vilket är en viktig parameter ur många aspekter. För att nå framtidens miljö- och klimatutmaningar är det viktigt att vi reser smartare, och med våra modeller och rätt erbjudande är vi övertygade om att vi kommer kunna tillhandahålla en hållbar och tillgänglig mobilitetstjänst, säger Johan Lundblad.

KINTO är en del Toyota-koncernens strategi för fortsatt tillväxt på den europeiska marknaden. Det är ett komplement till den befintliga affärsmodellen och genom att erbjuda nya mobilitetstjänster kan koncernen möta en ny efterfrågan hos kunder. Samtidigt är samarbete en viktig del av KINTO för att tillsammans med städer och regioner stötta deras behov av nya mobilitetslösningar genom att erbjuda en tillgänglig, innovativ och effektiv mobilitet för alla.

Läs mer om KINTO Share på www.kinto-mobility.se och http://sverige.toyota

Toyota Corolla Hybrid Touring Sports
Tjänsten kan bokas via appen KINTO Share
40 Toyota Corolla Touring Sports finns tillgängliga i Stockholm.

Toyota Motor Corporation har elektrifierat elektrifierat bilvärlden i två decennier och fler än 15 miljoner elhybrider har sålts sedan den allra första masstillverkade elhybriden Toyota Prius lanserades 1997.