TOYOTA utvecklar fler bränslecellsdrivna lastbilar

Med vätgas i tankarna och avgaser i form av vattenånga blir de tyngsta transporterna både rena och tysta. Tillsammans med Hino utvecklar Toyota bränslecellsdrivna elektriska lastbilar för Japan och Nordamerika.

Intresset för eldrivna lastbilar ökar snabbt världen över - och nu utökar Toyota samarbetet med Hino för att utveckla fler bränslecellsdrivna elektriska lastbilar. Tidigare har företagen presenterat en 25 ton tung distrubutionslastbil med 600 kilometers helelektrisk räckvidd. Testerna av den lastbilen inleds redan om drygt ett år - men redan nu presenteras ytterligare ett utvecklingssamarbete för en Klass 8-lastbil  för den nordamerikanska marknaden.

Företagen kommer att kombinera chassit från den nyligen utvecklade Hino XL Series med Toyotas beprövade bränslecellsteknik för maximal effektivitet och prestanda.

”En Hino XL Series som drivs med bränsleceller blir en vinnare för både ägaren och samhället. Den kommer att vara tystgående, smidig och kraftfull samtidigt som den endast släpper ut vatten”, säger Tak Yokoo som är Senior Executive Engineer vid Toyota Research and Development. ”Toyotas drygt 20-åriga historia med bränslecellsteknik i kombination med Hinos erfarenhet av tunga lastbilar kommer leda till en både innovativ och kapabel produkt.”

Sedan tidigare samarbetar också Toyota med den europeiska busstillverkaren Cataenobus som bygger en stadsbuss med Toyotas bränslecellsteknik. Dessutom har företaget ett tätt samarbete med världsomseglaren Energy Observer som seglar över jorden med sol, vind och vatten som kraftkälla - genom segel och vätgas.

I början av 2021 kommer också helt nya Toyota Mirai att lanseras i Sverige.