TOYOTAs framtidsbolag startar investeringsfond - med 800 miljoner dollar i kapital

Toyotas bolag för framtidsforskning och teknikutveckling, TRI-AD, skapar en investeringsfond med 800 miljoner dollar i kapital.

För att stärka möjligheterna att förverkliga visionen ”Mobility to Love, Safety to Live" startar nu TOYOTA-koncernens forsknings- och utvecklingsbolag en investerings-fond med hela 800 miljoner dollar i kapital.

”Med projekt som den automatiska kartritningsplattformen Arene och Woven City har Woven Planet Holdings Groupe satt upp ambitiösa mål för sin verksamhet och vi kommer att behöva ett brett spektrum av partners och tekniker för att nå dessa mål”, säger James Kuffner som är vd för TRI-AD. ”Woven Capitals investeringar kommer att göra det möjligt för oss att väva ihop en global portfolio av partners och tekniker som kommer att generera långsiktiga värden för våra kunder, intressenter och även för samhället. Woven Capital kommer också möjliggöra tillväxtinvesteringar i företag i Toyota AI Ventures portfölj när de behöver nytt kapital.”

Woven Capital kommer att ingå i Woven Planet Holdings Group och ska stödja hela företagsgruppen. Det ska praktiskt ske genom att investera i tillväxtbolag som utvecklar innovativa tekniker och affärsmodeller inom områden som autonom mobilitet, automatisering, artificiell intelligens, maskininlärning, data och analys, uppkoppling samt smarta städer. Utöver inköpsavtal från Toyota AI Ventures, Toyotas riskkapitalfond, kommer Woven Capital även investera i andra riskkapitalfonder för att vidga och skynda på sin globala täckning.

Namnet på fonden blir Woven Capital, L.P., och anknyter därmed till den förändring som TRI-AD (Toyota Research Institue – Advanced Development) tillkännagav tidigare i somras. TRI-AD byter namn till Woven Planet delas upp i ett holdingbolag samt två operationella bolag, Woven Core och Woven Alpha.

Woven Capital kommer att inleda sin versksamhet i januari 2021. Tiden fram till dess ägnas åt att rekrytera ett team bestående av professionella medarbetare inom investeringssektorn – som är hängivna idén att förändra världen. Vi tror att mångfald ger bättre beslut och vi är hängivna uppgiften att få fram ett mer diversifierat, rättvist och inkluderande ekosystem för riskkapital. Därför kommer mångfald att vara en av våra starkaste drivkrafter i rekryteringarna. Vi uppmuntrar människor från grupper som historiskt varit underrepresenterade att söka.

Individer osm är intresserade av att bli en del i teamet för Woven Capital ansöker via den här länken.

Läs mer om Woven Capital på http://sverige.toyota