Trä kommer ta ytterligare marknadsandelar

Den svenska byggbranschen räknar med att limträ fortsätter att ta marknadsandelar från stål och betong. Det visar en ny undersökning som branschorganisationen Svenskt Trä genomfört. − Det beror bland annat på att limträtillverkarna är duktiga på att ta hand om sina kunder, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på Svenskt Trä.

Det är 1000 personer i byggbranschen som deltagit i undersökningen och svarat på frågor om byggmaterial och byggnation. Av de tillfrågade är det hela 65 procent som tror att limträ kommer att fortsätta ta marknadsandelar från stål och betong de närmaste åren.

− Den ökade efterfrågan på limträ är ingen tillfällighet, utan resultatet av ett paradigmskifte i byggbranschen. Allt pekar på att de svenska tillverkarna av limträ fortsätter att växa, säger Johan Fröbel.

Orsakerna bakom ökningen är flera och Johan Fröbel lyfter fram bland annat att limträ är klimatsmart, förnybart, vackert, lätt att forma och ett av de starkaste konstruktionsmaterialen i förhållande till sin vikt.

− Men det handlar också om att Sverige har flera tillverkare av limträ som är ledande i världen inom sitt område. Vår undersökning visar till exempel att de är mycket duktiga på kundsupport och ger snabb och kompetent hjälp till exempel om konstruktion och andra frågor som dyker upp vid projekteringen, säger Johan Fröbel.

För mer kunskap om limträ:
Ett tips för den som vill lära mer om möjligheterna med trä är att läsa Limträhandbok Del 1-4 som Svenskt Trä gett ut. Ett annat är att hålla utkik efter de välbesökta kunskapsdagar och föreläsningar som Svenskt Trä arrangerar. Nästa tillfälle är 13 november på Hotel Rival i Stockholm.

Om limträ – http://www.svenskttra.se/om-tra/om-limtra/
Kunskapsdag - http://www.svenskttra.se/om-oss/events/2018/11/ingenjorsmassigt-byggande-i-tra/

Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä
Tel 070-289 79 68 , johan.frobel@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationsansvarig, Svenskt Trä
Tel 072-702 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

”Global efterfrågan för sågat virke kommer fortsätta att öka”29.11.2018 14:53Pressmeddelande

Den 21–22 november höll branschorganisationen Svenskt Trä sitt årliga marknadsevent i Karlstad. En generell slutsats från eftermiddagens internationella marknadsavsnitt var att tidigare underskott på trävaror nu i det korta perspektivet återgått till en mer normal balans mellan utbud och efterfrågan. Trots internationell instabilitet bedöms global efterfrågan på trävaror fortsätta att öka under kommande år då behovet av att bygga hållbart växer.