Träbyggande är trendigt från höger till vänster

I slutet av förra veckan gick Miljöpartiets bostadspolitiska talesperson Emma Hult och Kristdemokraternas bostadspolitiska talesperson Larry Söder ut i ett gemensamt utspel tillsammans med branschen.

Tillsammans önskar undertecknarna se fler initiativ för att etablera träbaserade lösningar för stadskvarter och urbana utemiljöer. Det gäller inte bara bostäder och offentliga byggnader utan också närområden och natur kring flerfamiljshus, fritidsanläggningar, torgmiljöer stadsparker, samlingsplatser och strandpromenader.

För att åstadkomma en helhetslösning för stadsmiljön menar skribenterna att det krävs en genomgripande diskussion där stat och kommuner agerar förebilder. Men också att det riktas omfattande utbildningsinsatser till arkitekter, konstruktörer och upphandlingsansvariga. En gemensam målsättning är att mer infrastruktur och utemiljöer i stadskärnor ska byggas i trä.

Länk till debattartikel.

Skellefteå vinner Träskyddspriset 20206.11.2020 07:45:18 CETPressmeddelande

Skellefteå kommun vinner genom sitt genomtänkta arbete med tillgänglighetsanpassade träbryggor och ramper den första upplagan av Träskyddspriset. Dessa har öppnat nya möjligheter för alla skellefteåbor och besökare att vistas i naturen och utöva sina fritidsintressen. –Det är ett hedersamt och glädjande besked att Skellefteå kommun får ta emot Träskyddspriset 2020, säger Lorents Burman, kommunstyrelsens ordförande (S).