Träbyggandet visar vägen – Har kortat byggtiden med 3 månader och höjt produktiviteten med 30 procent!

Den industriella träbyggnadssektorn har höjt produktiviteten med 30 % och kortat byggtiden med 3,3 månader. De resultaten visar en ny studie av den industriella träbyggsektorn gjord av Luleå Tekniska Universitet (LTU). Studien presenterades av professor Lars Stehn på ett seminarium i riksdagen under torsdagen. Den traditionella byggindustrin har under lång tid haft svag produktivitetsutveckling. Samtidigt finns en delsektor som skiljer sig markant, den industriella träbyggnadsindustrin. Nu finns studien "Produktivitetsmått för Industriellt träbyggande" tillgänglig.
Lars Stehn, professor vid Luleå Tekniska Universitet

Industriellt byggande beskrivs som en modern industri med klimateffektiva processer, energieffektiva produktionsmetoder och industriella flöden med hög prefabriceringsgrad. Huvudfrågan för detta projekt har varit att ta reda på hur produktivitetsutvecklingen för industriellt byggande i Sverige ser ut. Genom att förstå styrkor och svagheter i produktivitetsutvecklingen skapas förutsättningar för att ytterligare utveckla potentialen.

Gör industriellt träbyggande till en ny export- och tillväxtsektor
– Som forskare har jag följt det industriella byggandet under lång tid och har därmed också kontakt med de ledande företagen. Jag visste att den här industrin besitter en stor styrka och att utvecklingen gått åt det här hållet. Men att nu kunna mäta på branschnivå och få siffrorna svart på vitt har visat resultat som vida överstigit mina förväntningar, säger professor Lars Stehn, och fortsätter: Det finns goda skäl att fortsätta expandera den här sektorn. Sverige ses redan som föregångare, och vi har stora möjligheter att utvecklas till en internationell nod för industriellt träbyggande.

Som internationell företrädare för branschen genom uppdraget som adjungerad professor i industriellt byggande på Stanford University är Jerker Lessing, forsknings- och utvecklingschef på BoKlok, enig med Stehn:

– Det finns en potential för svenska företag som är långt större än den svenska marknaden, och för att nå den behöver industri och akademi fortsatta den gemensamma utvecklingen på väg mot industri 4.0. Vi har verkligen ett momentum för att utveckla den här branschen till en ny exportindustri.

Snabbväxare med klimatet som drivkraft
– Den stora drivkraften är klimatfrågan, men branschens styrka ligger i den förnyelse av byggindustrin som det industriella byggandet innebär. Ett effektivt nyttjande av resurser är förutom en hållbarhetsfråga också den enda vägen mot kostnadseffektivitet, kommenterar Susanne Rudenstam, chef för Sveriges Träbyggnadskansli.

På torsdagens seminarium deltog också Anders Carlsson, forsknings- och utvecklingschef Derome, Helena Lidelöw, teknisk chef Lindbäcks Bygg, Jerker Lessing, forsknings- och utvecklingschef BoKlok, Johan Åhlen, vd Moelven Töreboda samt Mikael Anjou, vd Sizes.

Projektet har letts av professor Lars Stehn, LTU, tillsammans med Alexander Jimenez, doktorand, LTU och med Jerker Lessing, FoU-chef BoKlok, som biträdande projektledare. I projektet deltar följande bolag: Anebyhus, BoKlok, Derome, Götenehus, Lindbäcks Bygg, Martinsons, Moelven Töreboda, Moelven Byggmodul, OBOS, Setra, Södra Building Systems, Sizes och Vida Building.

Studien har finansierats av TräCentrum Norr (TCN) och Centrum för byggande och boende med trä (CBBT).

Lars Stehn, professor vid Luleå Tekniska Universitet
Graf från rapporten Produktivitetsmått för Industriellt träbyggande

Sveriges Träbyggnadskansli verkar för ökat träbyggande och tillväxt av den industriella träbyggsektorn i Sverige. Kansliets verksamhet sker inom ramen för samarbetet mellan Svenskt Trä (del av Skogsindustrierna) och Trä- och Möbelföretagen, TMF.

Stor delegation från USA besöker Sverige för att studera hållbart byggande i trä22.6.2023 08:20:11 CEST | Pressmeddelande

Den 25–30 juni kommer en delegation från USA tillsammans med kollegor från Storbritannien, Irland och Japan, till Sverige för att studera hållbart industriellt träbyggande. Representanter från det amerikanska bostads- och stadsutvecklingsdepartement med flera kommer besöka kända träbyggnadsprojekt såsom Sara Kulturhus i Skellefteå, Tallen i Piteå och Trikåfabriken i Stockholm, men också ha möten med politiker, myndighets- och näringslivsföreträdare.

Är industriellt byggande lösningen på byggindustrins produktivitetsutmaning? Nu tar träbyggnadsindustrin reda på svaret.14.4.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Medan de flesta industrigrenar ständigt förbättrar sin produktivitet och ofta förmår att sänka sina kostnader och priser över tid, tycks byggindustrin stå och stampa. Ett flertal studier från olika länder pekar entydigt på att den traditionella byggindustrin under lång tid haft svag produktivitetsutveckling. Samtidigt finns en delsektor som skiljer sig markant, den industriella träbyggnadsindustrin. Nu startar Luleå tekniska universitet (LTU) ett projekt som ska ta reda på branschens prestanda.

Träbyggindustrin överlämnar färdplan till statsministern3.7.2019 15:17:47 CEST | Pressmeddelande