Trädvårdsbranschen tar fram ny standard

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Klättrande arborister har ofta sin arbetsplats högt upp i trädkronorna och arbetar med vård och beskärning av träd i stadsnära miljöer.

SIS, Swedish Standards Institute startar tillsammans med trädvårdsbranschen ett standardiseringsarbete för att bidra till att öka trädens välmående och värde för samhället i stort. Bland deltagarna finns representanter från universitets- och utbildningssektorn, kommuner, myndigheter och arboristföretag.

– Svensk trädvård ligger förhållandevis långt fram i ett europeiskt perspektiv. Med en beskärningsstandard kommer vi kunna utveckla oss vidare och kvalitetssäkra trädvårdsarbetet på ett nytt och objektivt sätt, säger Peter Sandberg, standardiseringsdeltagare samt ordförande i Svenska Trädföreningen.

– Vi samlar best practice som vägledning i den här standarden. Målgruppen är dels beställare av trädvårdstjänster som får tydliga definitioner om vad de beställer, dels arboristen eller utföraren som visar att de tillhandahåller en professionell tjänst utifrån allmänt vedertagna metoder, säger Farshad Akhondi, projektledare SIS.

Alla verksamheter som beställer eller tillhandahåller beskärningstjänster ska kunna använda sig av standarden. Däribland finns statliga och kommunala trädförvaltare, kyrkogårdsförvaltningar och fastighetssektorn. På utförarsidan är det både arborister och andra professionella leverantörer av beskärningstjänster.

Vid bygg- och anläggningsarbeten på entreprenad är det vanligt att beställaren anlitar en besiktningsman för att kontrollera att arbetet är fackmässigt utfört och att arbetena är utförda enligt det som avtalats i kontraktshandlingarna. En allmänt vedertagen standard för beskärning av träd i stadsnära miljöer kan förenkla ett sådant förfarande och säkerställa att besiktningen sker på objektiva grunder.

Vad gör en arborist?
I Sverige finns det cirka 500 arborister med olika utbildningsbakgrund. Det är en växande bransch som representerar ett stort samlat kunnande i trädfrågor. En arborist arbetar med träd i alla tänkbara sammanhang och har kunskaper om beskärning, plantering och vård av både gamla och unga träd i våra närmiljöer. Arborister ser till att våra trädmiljöer är säkra att vistas i, att träden mår bra, är funktionella i sin omgivning och att de blir långlivade. Arboristföretag kan även upprätta trädvårdsplaner och föreslå åtgärder för att skydda träd vid byggnation.

SIS standardiseringskommitté SIS/TK 577 Trädvård

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.