Trädvårdsbranschen tar fram ny standard

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Klättrande arborister har ofta sin arbetsplats högt upp i trädkronorna och arbetar med vård och beskärning av träd i stadsnära miljöer.

SIS, Swedish Standards Institute startar tillsammans med trädvårdsbranschen ett standardiseringsarbete för att bidra till att öka trädens välmående och värde för samhället i stort. Bland deltagarna finns representanter från universitets- och utbildningssektorn, kommuner, myndigheter och arboristföretag.

– Svensk trädvård ligger förhållandevis långt fram i ett europeiskt perspektiv. Med en beskärningsstandard kommer vi kunna utveckla oss vidare och kvalitetssäkra trädvårdsarbetet på ett nytt och objektivt sätt, säger Peter Sandberg, standardiseringsdeltagare samt ordförande i Svenska Trädföreningen.

– Vi samlar best practice som vägledning i den här standarden. Målgruppen är dels beställare av trädvårdstjänster som får tydliga definitioner om vad de beställer, dels arboristen eller utföraren som visar att de tillhandahåller en professionell tjänst utifrån allmänt vedertagna metoder, säger Farshad Akhondi, projektledare SIS.

Alla verksamheter som beställer eller tillhandahåller beskärningstjänster ska kunna använda sig av standarden. Däribland finns statliga och kommunala trädförvaltare, kyrkogårdsförvaltningar och fastighetssektorn. På utförarsidan är det både arborister och andra professionella leverantörer av beskärningstjänster.

Vid bygg- och anläggningsarbeten på entreprenad är det vanligt att beställaren anlitar en besiktningsman för att kontrollera att arbetet är fackmässigt utfört och att arbetena är utförda enligt det som avtalats i kontraktshandlingarna. En allmänt vedertagen standard för beskärning av träd i stadsnära miljöer kan förenkla ett sådant förfarande och säkerställa att besiktningen sker på objektiva grunder.

Vad gör en arborist?
I Sverige finns det cirka 500 arborister med olika utbildningsbakgrund. Det är en växande bransch som representerar ett stort samlat kunnande i trädfrågor. En arborist arbetar med träd i alla tänkbara sammanhang och har kunskaper om beskärning, plantering och vård av både gamla och unga träd i våra närmiljöer. Arborister ser till att våra trädmiljöer är säkra att vistas i, att träden mår bra, är funktionella i sin omgivning och att de blir långlivade. Arboristföretag kan även upprätta trädvårdsplaner och föreslå åtgärder för att skydda träd vid byggnation.

SIS standardiseringskommitté SIS/TK 577 Trädvård

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01:40Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14:41Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56:05Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.