Träffa Jonas Sjöstedt på valårsturné

Under våren och försommaren kommer Jonas Sjöstedt att besöka en rad städer på sin valårsturné.

Jonas Sjöstedt kommer att besöka arbetsplatser och skolor och hålla öppna möten för allmänheten med fokus på frågor om jämlikhet. På flera av turnéstoppen spelar han även in podden "Svenska köksbord", där Jonas Sjöstedt möter människor som vi inte brukar se i de stora medierna.

– Vad händer med en när åren går och man aldrig får fast jobb eller fast bostad? Hur blir vardagen i en familj där barnet behöver personlig assistans men assistanstimmarna plötsligt dras in? På möten och resor träffar jag alltid personer som vill berätta om sitt liv och sin situation. Därför tycker jag om att spela in den här podden. Det känns fint att få slå sig ned vid köksbordet hemma hos människor runtom i landet och verkligen få tid att lyssna och samtala om läget i Sverige, säger Jonas Sjöstedt.

Jonas Sjöstedts turnéplan våren 2018:

23/4 Västerås

8/5 Linköping
15/5 Eskilstuna
21/5 Helsingborg
24/5 Jönköping
28/5 Uppsala

6/6 Rinkeby och Sundbyberg, Stockholm
11/6 Göteborg (talkshowen ”Snack med Sjöstedt”)
16/6 Stockholm (Järvaveckan)
Östersund (datum ej klart)

Media är välkomna att delta under besöken.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig