Träffa Jonas Sjöstedt på valårsturné

Under våren och försommaren kommer Jonas Sjöstedt att besöka en rad städer på sin valårsturné.

Jonas Sjöstedt kommer att besöka arbetsplatser och skolor och hålla öppna möten för allmänheten med fokus på frågor om jämlikhet. På flera av turnéstoppen spelar han även in podden "Svenska köksbord", där Jonas Sjöstedt möter människor som vi inte brukar se i de stora medierna.

– Vad händer med en när åren går och man aldrig får fast jobb eller fast bostad? Hur blir vardagen i en familj där barnet behöver personlig assistans men assistanstimmarna plötsligt dras in? På möten och resor träffar jag alltid personer som vill berätta om sitt liv och sin situation. Därför tycker jag om att spela in den här podden. Det känns fint att få slå sig ned vid köksbordet hemma hos människor runtom i landet och verkligen få tid att lyssna och samtala om läget i Sverige, säger Jonas Sjöstedt.

Jonas Sjöstedts turnéplan våren 2018:

23/4 Västerås

8/5 Linköping
15/5 Eskilstuna
21/5 Helsingborg
24/5 Jönköping
28/5 Uppsala

6/6 Rinkeby och Sundbyberg, Stockholm
11/6 Göteborg (talkshowen ”Snack med Sjöstedt”)
16/6 Stockholm (Järvaveckan)
Östersund (datum ej klart)

Media är välkomna att delta under besöken.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet begär aktuell debatt om Arbetsförmedlingen28.3.2019 16:47:30 CETPressmeddelande

Med anledning av det allvarliga läget för Arbetsförmedlingen, med stora neddragningar och omfattande kontorsnedläggningar, begär Vänsterpartiet att en aktuell debatt hålls i riksdagen snarast möjligt. - Vi är mycket oroade över regeringens oklara agerande när det gäller Arbetsförmedlingen och nu kräver vi att ansvariga statsråd faktiskt redogör för hur de ser på framtidens arbetsförmedling och om de har några lösningar, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Arbetsförmedlingen står inför mycket stora förändringar. Under våren 2019 har myndigheten varslat 4 500 anställda och aviserat att ett stort antal lokala kontor ska läggas ned. Idag meddelade myndigheten vilka orter som berörs av nedläggningarna. Förändringarna är ett resultat av Moderaternas och Kristdemokraternas budget som röstades igenom i riksdagen i december. Den därefter tillträdda regeringen har dock inte klargjort hur denna väldiga omvandling ska kunna genomföras på ett rimligt och ansvarsfu