Träffa Lernia i Almedalen

Lernia tar vidare diskussionerna från politikerveckan Järva under Almedalsveckan. Ihop med Nya Journalistprisvinnaren Al Kompis produceras Jalla Almedalen där lyfter vi jobbfrågan på en enkel svenska. Dessutom finns vi representerade i diskussioner och paneldebatter.

Här hittar du oss under Almedalsveckan:

Söndag 1/7 till Torsdag 4/7

För fjärde året i rad sänder vi Jalla Almedalen – ett webb-tv program där vi ställer frågor och sänder intervjuer med politiker, inspiratörer och företagare på enkel svenska. Bland deltagarna finns:

Måndag

Petter Stordalen, kl 09.00

Maria Ferm (mp), kl 10.30

Ylva Johansson (s), kl 14.15

Anders Källström, LRF 15:45

Annie Lööf (c), kl 16.30

Tisdag

Maria Mindhammar överdirektör Arbetsförmedlingen, kl 11.00

Jonas Sjöstedt (v), kl 13.00

Nasim Farrokhnia eller Johan Flodin, KRY, 14.00

Onsdag

Jessica Polfjärd (m), kl 10.00

Sara Skullered, Mångfaldsakademin 11:00

Claes de Faire, Fokus 15:00

Johan Söderström, ABB 16:00

Torsdag

Said Abdu (l) 09:30

Jakob Forsmed (kd), kl 14.00

Alla avsnitt kommer att finnas på lernia.se/jallaalmedalen!

Kom gärna förbi och prata med oss i tältet på Tage Cervins gata, H443

Måndag 2/7

Vad krävs för att ge alla unga samma chans i arbetslivet?

Lernias VD Anders Uddfors deltar i ett seminarium om hur fler kan komma in i arbetslivet tillsammans med Yepstrs VD Jacob Rudbäck.

Arrangör: Yepstr

Tid och plats: måndag 2/7 klockan 09.30, E-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3

Så ökar vi innanförskapet med individen i fokus

Ulrika Spåls, HR-direktör på Lernia deltar i ett seminarium om vad man kan göra för att möjliggöra för nyanlända att komma in och snabbare få en plattform för integration i samhället.

Arrangör: Upplands-Bro kommun

Tid och plats: måndag 2/7 klockan 13.00, Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan 2

Lokala jobbspår – lösningen på företagens kompetensbehov och kortare väg till arbete för nyanlända?

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, arbetsförmedlingens GD Mikael Sjöberg samt Hans Ericsson, Annika Roupé och Magnus Franzen från Lernia mfl diskuterar lokala jobbspår för nyanlända.

Arrangör: Delegationen för unga och nyanlända till arbete

Tid och plats: måndag 2/7 klockan 13.00, Specksrum 5

Tisdag 3/7

Hur ska du rekrytera för att inte missa kompetensen?

Social kompetens och förmåga att ha ”många bollar i luften” är vanliga krav vid rekryteringar, men ibland kan det vara uthållighet, expertkunskap och förmåga att fokusera som behövs. Hur ska arbetsgivare få del av kompetensen hos personer med ADHD och annan NPF? Lernias HR-direktör Ulrika Spåls diskuterar med bla företrädare från Unionen, TNG Group och Arbetsgivarverket.

Arrangör: Riksförbundet Attentions arvsfondsprojekt ADHD på jobbet

Tid och plats: tisdag 3/7 klockan 10.00, Gotlands museum, Strandgatan 14

Måste man fuska för att få ihop det?

Hans-Otto Halvorsen, divisionschef på Lernia diskuterar med företrädare från branschen, akademin och kommunerna om den upphandlade vuxenutbildningen och de villkor kommuner och utbildningsleverantörer står under.

Arrangör: Vuxenutbildning i Samverkan

Tid och plats: tisdag 3/7 klockan 10.00, Almedalsbiblioteket, Cramérgatan 5

Nudging – Vägen till ett inkluderande och framgångsrikt företag?

Framgångsrika företag och organisationer väver in mångfald och inkludering i både affären och företagskulturen. Men det är fortsatt en utmaning att gå från ord till handling. Lernias VD Anders Uddfors samtalar med bla överbefälhavaren om detta.

Arrangör: Veckans Affärer, Mångfaldsakademien

Tid och plats: tisdag 3/7 klockan 10.15, Kronstallgränd 4

Vad krävs för att alla unga utrikesfödda ska känna sig som en del av Sverige?

Lernias regionchef Magnus Franzen deltar i ett seminarium om hur fler kan komma in i arbetslivet.

Arrangör: Yepstr

Tid och plats: tisdag 3/7 klockan 12.30, E-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3

Så blir vi mer inkluderande branscher – den nakna sanningen

Mångfald är avgörande för Sveriges konkurrenskraft. Lernias HR-direktör Ulrika Spåls deltar i ett seminarium med bla företrädare för PEAB, Uniper och AllBright.

Arrangör: Industrin tar matchen, Energiföretagen Sverige, EnergiFöretagens Arbetsgivareförening

Tid och plats: tisdag 3/7 klockan 14.30, S:t Hansgatan 18F/Trappgränd

Hur ska elever lära sig att det finns många spännande jobb?
Lernias samhällsstrateg Karin Olsson deltar i rundabordssamtal
- Vem har ansvar för att elever får inspiration och förmåga att nå sin potential på en föränderlig arbetsmarknad?
- Hur kan företag samverka med skolan för ökad motivation hos elever, minskat utanförskap och förbättrad kompetensförsörjning?
Arrangör: My Dream Now
Tid och plats: tisdag 3/7 klockan 15:30 - 16:30, Novgorodgränd 1

Onsdag 4/7

Så blir världen bättre – och roligare

Annika Roupé, försäljningsdirektör på Lernia och Katarina Devell, varumärkesansvarig på Lernia, håller en Pecha Kucha om hur vi gör interaktion för svenskar, en övning i att bli bättre på att få vänner.

Arrangör: Global Reporting, Hållbara Gotland

Tid och plats: onsdag 4/7 klockan 16.00, Donnerska huset, Donners plats 1

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten16.7.2018 11:39Pressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.

Skåningar har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Skåningar har dock svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Stockholmare har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:11Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Stockholmare har svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Västerbottningar har lättast i Sverige att bli vän med personer av annan politiskåsikt.2.7.2018 08:42Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Västerbottningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Norrlänningar har lättare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 08:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Norrlänningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.