Trafikanter utan reflexer – rena mörkret

November och december är de månader då flest fotgängare skadas och omkommer. Under den mörka årstiden, innan snön fallit, lever fotgängarna särskilt farligt i trafiken. 40 procent av alla fotgängarolyckor sker i mörker. Trots att en reflex minskar risken att råka ut för en olycka betydligt, är det många som går utan.

Under vintermånaderna blir det mörkt ute tidigt på dygnet. Det är mörkt både när vi går eller cyklar till förskolan, skolan eller arbetet, och när vi är på väg hem. Att bära reflex är ett enkelt sätt att skydda sig själv från att bli påkörd och skadad av bilar, cyklar och andra fordon. Den som bär reflexer syns mycket bättre och på längre avstånd än den som är utan.

Förra året omkom 324 personer i trafiken och 2 195 personer skadades svårt, enligt officiell statistik från polisrapporterade olyckor. 34 personer som dödades och 241 av de som svårt skadades var gående. Drygt hälften av alla olyckor med omkomna fotgängare skedde i november-december.

– Att använda en reflex är viktigt i alla miljöer. Somliga kanske tror att gatubelysning räcker för att synas i trafiken, men de flesta olyckor med fotgängare inblandade sker i tätbebyggda områden och städer där det finns gott om gatlyktor, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget If.

När If frågade 3 518 svenskar under hösten förra året svarade nära 3 av 10 att de inte använder reflex under den mörka delen av året.

Reflexen gör stor skillnad

Med mörk klädsel upptäcks man inte förrän tidigast på 20-30 meters avstånd av bilförare. Med ljusa kläder, vilket sällan är fallet på vintern, kan man upptäckas på 60 meters håll. Med reflex syns man på 125 meters håll. Bilens bromssträcka blir dessutom 2-4 gånger längre vid halt väglag.

– Reflexen ska helst bäras på sådant sätt att den rör sig, då syns de bäst. Det kan vara att de sitter på armar eller ben, eller att de hänger i ett snöre eller kedja. Placera gärna reflexen lågt så syns de bra i bilens halvljus. Det viktigaste är dock att ha en reflex. Hellre en som är orörlig än ingen alls, säger Irene Isaksson-Hellman.

En reflex är en optisk produkt som bör hanteras försiktigt. En reflex blir snabbt gammal. Helst ska den bytas ut varje år.

– Du kan kontrollera att reflexen fungerar bra genom att lysa på den på cirka fyra meters håll. Jämför gärna en gammal med en ny, och om den gamla reflexen syns sämre bör du byta ut den, säger Irene Isaksson-Hellman.

Det bör finnas uppgifter på förpackningen om att reflexen är certifierad och var detta är utfört. I Sverige är det SP (Sveriges tekniska forskningsinstitut) som testar och certifierar fotgängarreflexer.

Enligt lag ska det i mörker finnas reflexer på cyklar, mopeder, rullstolar, sparkar, traktorer, hästfordon, släpfordon som dras av traktor eller motorredskap.

Det vanligaste skälet att inte ha reflex är att det glöms bort. Men många väljer också aktivt bort reflexen för att det är fult, opraktiskt eller känns töntigt, visar en tidigare undersökning av If.

– För att fler ska vilja bära reflex och synas i mörkret har det kommit reflexkollektioner med nya plagg och accessoarer de senaste åren. En reflekterande mössa eller väska kan vara ett bra alternativ för den som inte vill ha en vanlig, mer traditionell reflex, säger Irene Isaksson-Hellman.

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

Dubbdäck – en säker hjulklapp till vintercyklisten9.12.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet personer som cyklar även på vintern har ökat kraftigt de senaste åren. Men för att det ska bli en både säker och trevlig upplevelse krävs vissa förberedelser. If har frågat vintercyklister vilken utrustning som är hetast i kylan. Trots att is och snöhalka pekats ut som bakomliggande orsak till var femte singelolycka där cyklisten skadats allvarligt är det fortfarande många som inte byter till dubbdäck vintertid.