Trafikinformation: Ändrade körvägar under valborg och första maj

Under valborgsmässoafton anordnas den årliga Chalmerscortègen och dagen efter, den 1 maj, går flera demonstrationer i centrala Göteborg. Det leder till tillfälliga förändringar i kollektivtrafiken.

Flera buss- och spårvagnslinjer påverkas av Cortégen  på valborgsmässoafton och demonstrationerna på 1 maj. Foto: Eddie Löthman
Flera buss- och spårvagnslinjer påverkas av Cortégen på valborgsmässoafton och demonstrationerna på 1 maj. Foto: Eddie Löthman

Arrangemangen på valborgsmässoafton och 1 maj gör att flera linjer i centrala Göteborg får ändrade körvägar, indragna hållplatser och eventuellt längre restider. Västtrafik uppmanar därför alla sina resenärer att söka sin resa i Reseplanerare eller via www.vasttrafik.se. Information om förändringarna kommer också att finnas på hållplatsanslag.

Linjer som påverkas:

Chalmerscortégen, 30 april 17.30-21.15

Den 30 april går Chalmerscortègen genom centrala Göteborg vilket innebär att trafiken som passerar Avenyn och Vasagatan påverkas. Mellan 17.30-21.15 ändras körväg för spårvagnslinje 2, 3, 4, 5, 6, 7 och 10 samt för busslinjerna 16, 18, 19, 52, 55, 158 och 753.

Demonstrationer, 1 maj ca 12.00-18.00

Under demonstrationerna den 1 maj får trafiken på flera linjer ändrade körvägar i etapper. Den trafik som påverkas är spårvagnslinje 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 och 10. För busstrafiken påverkas linje 16, 18, 19, 25, 50, 52, 60 och 753 samt Blå och Rosa express. Tiden 12.00-18.00 är en prognos och kan komma att ändras.

Specifik information om samtliga linjers körvägar finns samlat på Västtrafiks hemsida