Trafikinformation: Stort spårarbete i Majorna

På gång: stort spårarbete i Majorna. Foto: Eddie Löthman, Västtrafik

På lördag startar ett stort arbete med underhåll av spårvagnsspåren vid Älvsborgsplan och Älvsborgsgatan i Majorna. Spårvagnslinje 3, 9 och 11 berörs av arbetet, som pågår i fyra veckor.

Mellan 24 mars och 23 april pågår ett arbete med att byta spårvagnsväxlar och spår vid Älvsborgsplan och Älvsborggatan i Majorna. Spårvagnstrafiken får ändrade körvägar och ersätts vissa sträckor med buss. Arbetet är uppdelat i två etapper och berör linjerna 3, 9 och 11.

– Det här är ett stort arbete som kommer att påverka många. Som resenär får man räkna med att det kommer att bli något längre restider, fler byten och ersättningsbussar på vissa sträckor. Men även om resan kan ta längre tid än vanligt, ska kunden kunna känna sig trygg i att veta hur lång tid den tar. Genom att söka sin resa i Reseplaneraren kan man planera resan och vara på plats i rätt tid, säger Andreas Dahlgren, projektledare för trafikomläggningar på Västtrafik.

Att avstängningen förlagts till våren beror på att arbetena ska vara klara innan sommaren, då resandet på linje 9 och 11 mot Saltholmen ökar kraftigt. Till sommaren blir dessutom Götatunneln enkelriktad på grund av förberedande arbeten inför Västlänken. Under denna period väntas resandet med kollektivtrafiken öka och då är det viktigt att spår och växlar fungerar.

Så påverkas trafiken:

24 mars klockan 05.00 till 16 april klockan 03.30
I första etappen är trafiken helt avstängd vid Älvsborgsplan och spårvagnstrafiken via Mariaplan/Sannaplan får ändrade körvägar.

Linje 3: Kör ordinarie väg från Kålltorp till Vagnhallen Majorna där den vänder tillbaka via Klippan (ersätter Vagnhallen Majorna) till Kålltorp. Indragen sträcka: Ostindiegatan–Marklandsgatan.

Linje 9: Kör ordinarie väg från Angered till Vagnhallen Majorna där den vänder tillbaka via Klippan (ersätter Vagnhallen Majorna) och ordinarie väg till Angered. Indragen sträcka: Ostindiegatan–Kungssten.

Linje 11: Kör ordinarie väg från Bergsjön till Godhemsgatan därefter via Klintens väg, Högsbogatan, Bokekullsgatan, Marklandsgatan och omvänt. Indragen sträcka: Mariaplan–Saltholmen.

Ersättningsbuss 9 E: Kör Kungssten–Orustgatan–Vagnhallen Majorna–Ostindiegatan–Sannaplan–Sandarna och åter till Kungssten.

Ersättningsbuss 11 E: Kör Saltholmen–Kungssten–Sandarna–Sannaplan–Mariaplan–Godhemsgatan–Ostindiegatan–Sannaplan–Sandarna–Kungssten–Saltholmen.

16 april klockan 03.30 till 23 april klockan 03.30
I andra etappen påverkas spårvagnarna som går via Vagnhallen Majorna – linje 3 och 9.

Linje 3: Kör ordinarie väg från Kålltorp till Stigbergstorget och därefter via Fjällgatan, Majvallen, Ekedal, Godhemsgatan ordinarie väg till Marklandsgatan. Indragen sträcka: Kaptensgatan–Mariaplan.

Linje 9: Kör ordinarie väg från Angered till Stigbergstorget, därefter via Fjällgatan, Majvallen, Ekedal, Godhemsgatan, Mariaplan, Sannaplan och vidare ordinarie väg till Kungssten. Indragen sträcka: Kaptensgatan–Ostindiegatan.

Ersättningsbuss 9 E: Kör Kungssten–Orustgatan–Klippan (ersätter Vagnhallen Majorna)–Jaegerdorffsplatsen–Chapmans torg–Kaptensgatan–Stigbergstorget–Kaptensgatan–Chapmans torg–Jaegerdorffsplatsen–Vagnhallen Majorna–Ostindiegatan–Sannaplan–Sandarna–Kungssten.

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

På gång: stort spårarbete i Majorna. Foto: Eddie Löthman, Västtrafik
Andreas Dahlgren, projektledare trafikomläggning