Trafiknykterhetens Dag 2020: Vem blir Årets Trafikhjälte 2020?

På onsdag den 27 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På mer än 300 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet.

Under dagen kommer MHF och MADD att uppmärksamma trafiknykterheten i såväl TV4 som rikstäckande och lokal media.

Under Trafiknykterhetens dag uppmärksammas vikten av en nykter trafik. Tillsammans med besiktningsföretagen Bilprovningen, Besikta och Opus kommer flygblad om vad var och en kan göra för en säkrare trafik att delas ut på över 300 platser över hela landet och olika manifestationer genomförs.

Varför är detta viktigt? Jo, eftersom det sker 525 rattfyllerikörningar i timmen i Sverige, över 12 000 körningar per dygn. Risken för att du möter en rattfyllerist på vägen är tyvärr enorm.

Årets Trafikhjälte 2020

Den 27 maj koras Årets Trafikhjälte 2020.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Årets Trafikhjälte sponsras av https://korkortonline.se/

Om Trafiknykterhetens dag
Trafiknykterhetens Dag grundades 2002 och är en dag då hela Sverige skänker en tanke till alla de som drabbats av rattfylleriolyckor och deras anhöriga. Manifestationer mot rattfylleri äger rum i hela landet. Ett större riksevent arrangeras också varje år och på nyheterna talar man om rattfylleriproblematiken och dess konsekvenser i Sverige. Dessutom genomför polisen denna dag en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet.

Huvudarrangörerna MHF, Motorförarnas helnykterhetsförbund, och MADD, Mothers against drunk driving, står bakom Trafiknykterhetens Dag tillsammans med ett flertal samarbetspartners. Över 12 000 rattfyllerikörningar görs dagligen i trafiken, vilket innebär 525 per timme, dygnet runt. 60-80 personer dör i Sverige varje år i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor.

Att rädda 10 av dessa liv skulle förutom att bespara anhöriga ett olidligt lidande, ge en besparing för samhället på närmare en halv miljard. Den totala årliga samhällsekonomiska kostnaden för dödsfallen i rattfylleriolyckor har beräknats till 3,78 miljarder kronor. Det är mer än vad regeringen har fördelat till myndigheterna Trafikverket, Transportstyrelsen och Trafikanalys, tillsammans.

För mer info, kontakta projektledare Lena Mörk, MHF, 0765-48 97 23, Mailadress

Vem blir Årets Trafikhjälte 2020?

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 12 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF är en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

MHF lyfter fram bra förebyggande och rehabiliterande insatser mot missbruk och rattfylleri under vecka 456.11.2023 09:40:35 CET | Pressmeddelande

Över en miljon svenskar har ett riskbruk av alkohol. Under vecka 45 lyfter MHF fram goda exempel på förebyggande och rehabiliterande insatser kopplat till alkohol- och drogmissbruk samt rattfylleri. MHF släpper sex intervjufilmer under veckan. Länsstyrelsen, Polisen och Beroendecentrum i Örebro län berättar om vad som är viktigt för att få SMADIT-samarbetet att fungera på ett bra sätt.