Trafikpolisen får årets hjulklapp

Riksförbundets M Sveriges utmärkelse ”Årets hjulklapp” 2019 tilldelas Trafikpolisen. De får utmärkelsen för det jobb de gör dygnet runt, året om, för att öka trafiksäkerheten.

– Vi ger ”Årets hjulklapp” till trafikpolisen för att vi vill uppmärksamma det viktiga arbete de gör i trafiksäkerhetens tjänst. Vi vet alla hur bra det känns när man ser en polisbil längs vägarna. Trafikpolisen får utmärkelsen som ett bevis på vår uppskattning av det jobb som utförs på våra vägar runt om i landet, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

Genom sitt arbete för trafiksäkerhet och trygghet längs våra vägar skapar trafikpolisen en bättre trafikmiljö för alla bilister i Sverige. De förebygger trafikolyckor och andra brott genom kontroller av hastighet, nykterhet, fordon och tung trafik. Det är inte alltid deras arbete uppmärksammas men vi vet hur viktiga deras insatser är.

Juryns motivering lyder:

”Årets hjulklapp 2019 tilldelas Trafikpolisen för det viktiga arbete de utför på vägarna i trafiksäkerhetens tjänst. Allt från kontroller av den tunga trafiken till hastighets- och nykterhetskontroller bidrar till ökad säkerhet på våra vägar. Polisens närvaro i trafiken gör också att trafikrytmen blir lugnare och att bilförarnas uppmärksamhet ökar. Därmed ökar tryggheten för alla trafikanter på väg.”

Tidigare mottagare av ”Årets hjulklapp”

2018: Journalisten Jonas Fröberg.
2017: TopRight Nordic och Brandkåren Attunda.
2016: Christina Lampe-Önnerud, för utveckling av ett nytt effektivt batteri
2015: Terese Alstin och Anna Haupt för uppfinning Hövding, en krockkudde för cyklister.
2014: Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.
2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.
2011: Reflexvästen.
2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.
2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.
2008: Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.
2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.
2006: Saab Automobile för alkolås.
2005: Gröna Bilister.
2004: Trafikpolisen i Örebro län.
2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.
2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.
2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.
2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Grus på belagda vägar kostar fordonsägarna miljarder – varje år!18.6.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Allt fler bilägare drabbas av stenskott. Kostnaderna för ökade glasskador på bilar har fyrdubblats under en 15-årsperiod och kostade bilägarna hela 1,6 miljarder kronor under 2017. Samtidigt visar officiell olycksstatistik att grus var en bidragande faktor i var fjärde olycka utanför tätort där en motorcyklist skadats allvarligt. Detta orsakar mänskligt lidande och kostar samhället stora summor, närmare en miljard per år (*). Gruset kommer ofta från pågående eller avslutade vägarbeten. Varken Sveriges MotorCyklister, SMC, eller Riksförbundet M Sverige anser att det är rimligt att fordonsägarna ska betala för brister i vägunderhåll genom våra försäkringspremier.