Trafikverket har redovisat sitt uppdrag basunderhållskontrakt järnväg

Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ instämmer i det Trafikverket skriver om att beställarrollen i grunden är ett förhållningssätt som innebär att Trafikverket som beställare ska skapa förutsättningar för marknaden och dess drivkrafter till ökad innovation och produktivitet, det ger förutsättningar för ökad konkurrens i anläggningsbranschen.

Trafikverket har nu redovisat sitt regeringsuppdrag - att analysera obalanserad budgivning och kostnadsökningar i basunderhållskontrakten för järnväg. Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ instämmer i det Trafikverket skriver om att beställarrollen på Trafikverket är i grunden ett förhållningssätt som innebär att Trafikverket som beställare ska skapa förutsättningar för marknaden och dess drivkrafter till ökad innovation och produktivitet.

Föreningen Sverigs Järnvägsentreprenörer, FSJ ser att det i samtliga upphandlingar som Trafikverket genomför, oavsett vald entreprenadform, är ett uteslutande fokus på lägst pris. För att uppnå de nationellt fastställda transportpolitiska målen (Övergripande, Funktions- och Hänsynsmål) bör, enligt FSJ, ett mer funktionsbaserat synsätt med inslag av ökad samverkan få genomslag. Detta så att funktion, kvalitet, säkerhet, hållbarhet, innovation och livscykelperspektivet prioriteras i urvalsprocessen tillsammans med pris. FSJ ser att funktionsbaserad entreprenad, högre grad av samverkan i upphandling samt innovationsupphandlingar skulle kunna vara sätt att bättre uppnå de transportpolitiska målen och då specifikt att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning. FSJ kommer i god och konstruktiv anda att fortsätta dialogen med Trafikverkets ledning där vi ser att Trafikverket utvecklar sin beställarroll och sitt ansvar i syfte att överlämna ett större åtagande och ansvar till leverantörerna och ge förutsättningar för ökad konkurrens i anläggningsbranschen. FSJ:s medlemsföretag vill vara med och bidra till att stärka Sveriges Järnväg.

FSJ välkomnar att Trafikverket får uppdrag att se över sina upphandlingsformer29.1.2021 14:42:53 CET | Pressmeddelande

Tack alla medarbetare och kollegor inom Järnvägen!18.11.2020 15:58:24 CET | Pressmeddelande

Flera problem med Riksrevisionens beräkningar av underhållskontrakt14.10.2020 11:20:14 CEST | Pressmeddelande

Överförande av basunderhåll löser inte järnvägsbranschens utmaningar28.1.2019 11:17:39 CET | Pressmeddelande