Trafikverket stoppar SM på landsvägscykel 2020
Under 2019 har Trafikverkets allt tuffare tillämpning av sina egna riktlinjer för cykeltävling på allmän väg slagit hårt mot landets cykelloppsarrangörer. Följden är att ett flertal arrangörer fått avslag att arrangera cykellopp på det allmänna vägnätet. Avslagen gäller både motionslopp och större cykelarrangemang i hela landet.
Nu har Trafikverket även beslutat att avslå delar av SM-banan i linje 2020 trots att halva bansträckningen löper längs Skistar Sälens interna vägnät.
Peo Johansson är nationellt tävlingsansvarig på Svenska Cykelförbundet. Under hösten har han tillsammans med bland annat Skistar och Destination Sälenfjällen tagit fram ett unikt SM-koncept som skulle samla hela cykelsverige på en och samma plats helgen den 20-23 juni.
- Skistars välvilja att göra det här till en bra tävling har varit enormt. Vår vision har varit att få till ett SM med mycket folk i rörelse där både cykelfamiljen och intresserad publik kan träffas och umgås under gemytliga och prisvärda former, samtidigt som Svenska Mästerskapen för ungdomar, juniorer, seniorer och master körs. Något som efterfrågats under flera år. Tillsammans med Skistar och destination Sälenfjällen har vi hittat flera synergier som skulle gynna både landsbygdsutveckling, näringsliv och svensk cykel, säger en besviken Peo Johansson.
Trafikverket Region Mitt uppger i sitt negativa förhandsbesked att den aktuella sträckan av väg 66, där fyra kilometer av den tänkta varvbanan under SM var tänkt att gå, är skyddsklassad.
Enligt Trafikverkets regelverk innebär det att vägen har höga trafikflöden, samt att högsta tillåtna hastighet är 90 kilometer i timmen. Trafikverket hänvisar i stället till lågtrafikerade vägar där högsta tillåtna hastighet är 80 kilometer i timmen med vägnummer högre än 800 - samt/eller cykelbanor.
Väg 66 är en riksväg och under sportlovsveckorna trafikeras vägen av cirka 6600 bilar per dygn. Men enligt Trafikverkets egna siffror är trafikflödet runt midsommar som lägst, med max 1600 bilar per dygn. Länsväg 1050 (Fjällvägen) utgör ungefär två kilometer av bansträckningen på SM-banan och har ett medeltrafikflöde på cirka 300 bilar per dygn.
För att kunna arrangera ett publikvänligt SM-linjelopp körs tävlingen alltid på en varvbana. I det här fallet mäter banan 10 kilometer. Detta innebär att arrangörerna kan få till bansträckning med mycket hög säkerhet och många trafikvakter.
Svenska Cykelförbundet har på inga sätt krävt att stänga av riksväg 66 och tanken är att trafiken i västlig riktning skulle flyta på som vanligt då sträckan är bred nog att rymma både bilar och cyklister.
- Det finns tre platser längs banan där vi hade behövt stoppa trafiken under några minuter per varv. För den enskilde bilisten handlar det om max fem minuters längre restid, i vissa fram mindre. Säkerheten måste alltid komma i första hand men den sportsliga utmaningen är också viktig. Förbundet har stor erfarenhet av att arrangera landsvägstävlingar och kommer anlita de bästa funktionärerna i alla frågor från säkerhet till sjukvård, säger han.
Men även det motsätter sig Trafikverket. För enligt myndighetens hårdare tillämpning av de egna riktlinjerna, får trafiken numera bara stoppas av polis eller av väghållare som är utbildade av Trafikverket.
- De senaste åren har SM-känslan späds ut då vi tvingats arrangera SM på olika platser. Nu är vi i ett läge där vi kanske tvingas ställa in SM. I nuläget finns inget alternativ, säger Peo Johansson.
Generalsekreterare Leif Karlsson säger att Svenska Cykelförbundet givetvis kommer överklaga Trafikverkets beslut och att förbundet parallellt söker ersättningsarrangörer för SM 2020. Men om Trafikverket inte går Sveriges arrangörer av cykellopp på väg till mötes, riskerar en snöbollseffekt av negativa konsekvenser sättas i rullning.
- I första hand drabbar Trafikverkets regelverk den enskilde cyklisten, men i förlängningen handlar det om folkhälsa, klimatet, landsbygdsutveckling och minskade intäkter för cykelbranschen i stort. Vi måste nå konsensus och hitta framkomliga vägar så att vi kan dela vägen.
Kontakter
Leif KarlssonGeneralsekreterare
Tel:+46 8 699 63 68 / +46 8 699 60 00leif.karlsson@scf.sePeo JohanssonNationell tävlingsansvarig
Tel:+46 76 695 59 30peo.johansson@scf.seBilder
Om
ALLA som på något vis är engagerade i cykelsporten, som elitcyklist, som tränare, som administratör, som styrelsemedlem, som förälder, som engagerad i en grengrupp, som medlem i en förening, som anställd på kansliet… Vi är alla Svenska Cykelförbundet!
Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund. Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.
.
Följ Svenska Cykelförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Cykelförbundet
Cykelcross-SM avgörs vid Gekås camping i Ullared7.3.2024 17:07:34 CET | Pressmeddelande
Väldigt många besökare i närområdet och bra förutsättningar att få till en fin SM-bana. Nu är det spikat att SM i cykelcross, som avgörs 23–24 november 2024, ska köras i Ullared! Peter Larsson och Hans Mård ska arrangera CX-SM invid Gekås camping.
David Eriksson blir sportligt ansvarig förbundskapten för MTB XC29.2.2024 12:32:12 CET | Pressmeddelande
"Det här känns spännande, bra – roligt!" Det säger David Eriksson spontant efter att hela förbundskaptenlösningen för MTB XC är på plats. Redan på fredag börjar David Eriksson, 28 år, jobbet som sportsligt ansvarig förbundskapten. Sedan tidigare har vi presenterat Johan Nielsen, med den administrativa biten som sitt huvudansvar.
Nya Allebike Factory Team gör internationell storsatsning med tre unga MTB-cyklister12.1.2024 17:07:19 CET | Pressmeddelande
”Början på något stort.” Så inleder team manager, de senaste två säsongernas förbundskapten Petter Mattsson, sin beskrivning av den internationella U23-satsning som tar avstamp nu. Oscar Lind och Edvin Elofsson tar klivet från Team Serneke Allebike in i Allebike Factory Team. De får sällskap av vassa förstaårssenioren Leo Lounela.
Anna Beck har redan nu fått kvittera ut biljett till Paralympics i Paris3.12.2023 09:29:00 CET | Pressmeddelande
I den första uttagningen till Paralympics i Paris 2024 gav Sveriges Paralympiska Kommitté grönt ljus till två starka tidigare paralympiska medaljörer. En av dem är Anna Beck, som senast blev världsmästare i tempo som hon dominerade helt i år – och hon kommer även att tävla i såväl linjelopp som bancykel i Paris.
Felicia Klingström sjua på VM i pumptrack19.11.2023 14:09:14 CET | Pressmeddelande
Felicia Klingström gjorde en fantastiskt starkt VM-debut och 19-åring slutade sjua i den österrikiska inomhushallen. Love Sylwan, 17, körde länge ungefär lika starkt, båda var sjua i fredagens kval – men i jakten på en topp 16-plats under finaldagen kraschade han otäckt just innan mållinjen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum