Trafikverket stoppar SM på landsvägscykel 2020

Trafikverket har avslagit Svenska Cykelförbundets begäran om att arrangera SM på landsväg i området runt Lindvallen i Malungs kommun. "Det här är en existentiell fråga för svensk landsvägscykling. Trafikverkets interna tillämpning av regelverket hotar landsvägscykel som motionsform" säger Leif Karlsson, generalsekreterare på Svenska Cykelförbundet.

Foto: Daniel Stiller/Bildbyrån
Damerna inom svensk landsvägscykel är på frammarsch och har de senaste åren cyklat hem fina resultat, både nationellt och internationellt. Här Natalie Eklund, Lisa Nordén, Sara Hedberg, Clara Lundmark och Sara Olsson inför linjeloppet i världscuptävlingen den 18 augusti i Vårgårda. Foto: Daniel Stiller/Bildbyrån

Under 2019 har Trafikverkets allt tuffare tillämpning av sina egna riktlinjer för cykeltävling på allmän väg slagit hårt mot landets cykelloppsarrangörer. Följden är att ett flertal arrangörer fått avslag att arrangera cykellopp på det allmänna vägnätet. Avslagen gäller både motionslopp och större cykelarrangemang i hela landet.

Nu har Trafikverket även beslutat att avslå delar av SM-banan i linje 2020 trots att halva bansträckningen löper längs Skistar Sälens interna vägnät.

Peo Johansson är nationellt tävlingsansvarig på Svenska Cykelförbundet. Under hösten har han tillsammans med bland annat Skistar och Destination Sälenfjällen tagit fram ett unikt SM-koncept som skulle samla hela cykelsverige på en och samma plats helgen den 20-23 juni.

- Skistars välvilja att göra det här till en bra tävling har varit enormt. Vår vision har varit att få till ett SM med mycket folk i rörelse där både cykelfamiljen och intresserad publik kan träffas och umgås under gemytliga och prisvärda former, samtidigt som Svenska Mästerskapen för ungdomar, juniorer, seniorer och master körs. Något som efterfrågats under flera år. Tillsammans med Skistar och destination Sälenfjällen har vi hittat flera synergier som skulle gynna både landsbygdsutveckling, näringsliv och svensk cykel, säger en besviken Peo Johansson.

Trafikverket Region Mitt uppger i sitt negativa förhandsbesked att den aktuella sträckan av väg 66, där fyra kilometer av den tänkta varvbanan under SM var tänkt att gå, är skyddsklassad.

Enligt Trafikverkets regelverk innebär det att vägen har höga trafikflöden, samt att högsta tillåtna hastighet är 90 kilometer i timmen. Trafikverket hänvisar i stället till lågtrafikerade vägar där högsta tillåtna hastighet är 80 kilometer i timmen med vägnummer högre än 800 - samt/eller cykelbanor.

Väg 66 är en riksväg och under sportlovsveckorna trafikeras vägen av cirka 6600 bilar per dygn. Men enligt Trafikverkets egna siffror är trafikflödet runt midsommar som lägst, med max 1600 bilar per dygn. Länsväg 1050 (Fjällvägen) utgör ungefär två kilometer av bansträckningen på SM-banan och har ett medeltrafikflöde på cirka 300 bilar per dygn.

För att kunna arrangera ett publikvänligt SM-linjelopp körs tävlingen alltid på en varvbana. I det här fallet mäter banan 10 kilometer. Detta innebär att arrangörerna kan få till bansträckning med mycket hög säkerhet och många trafikvakter.

Svenska Cykelförbundet har på inga sätt krävt att stänga av riksväg 66 och tanken är att trafiken i västlig riktning skulle flyta på som vanligt då sträckan är bred nog att rymma både bilar och cyklister.

- Det finns tre platser längs banan där vi hade behövt stoppa trafiken under några minuter per varv. För den enskilde bilisten handlar det om max fem minuters längre restid, i vissa fram mindre. Säkerheten måste alltid komma i första hand men den sportsliga utmaningen är också viktig. Förbundet har stor erfarenhet av att arrangera landsvägstävlingar och kommer anlita de bästa funktionärerna i alla frågor från säkerhet till sjukvård, säger han.

Men även det motsätter sig Trafikverket. För enligt myndighetens hårdare tillämpning av de egna riktlinjerna, får trafiken numera bara stoppas av polis eller av väghållare som är utbildade av Trafikverket.

- De senaste åren har SM-känslan späds ut då vi tvingats arrangera SM på olika platser. Nu är vi i ett läge där vi kanske tvingas ställa in SM. I nuläget finns inget alternativ, säger Peo Johansson.

Generalsekreterare Leif Karlsson säger att Svenska Cykelförbundet givetvis kommer överklaga Trafikverkets beslut och att förbundet parallellt söker ersättningsarrangörer för SM 2020. Men om Trafikverket inte går Sveriges arrangörer av cykellopp på väg till mötes, riskerar en snöbollseffekt av negativa konsekvenser sättas i rullning.

- I första hand drabbar Trafikverkets regelverk den enskilde cyklisten, men i förlängningen handlar det om folkhälsa, klimatet, landsbygdsutveckling och minskade intäkter för cykelbranschen i stort. Vi måste nå konsensus och hitta framkomliga vägar så att vi kan dela vägen.

Foto: Daniel Stiller/Bildbyrån

Spektakulära utmaningar väntar trialcyklisterna på VM i Kina4.11.2019 14:33:00 CETPressmeddelande

Den här veckan inleds VM i cykeltrial i fjortonmiljonersstaden Chengdu, i sydvästra Kina. Sverige representeras av de tre trialcyklisterna Joacim Nymann och Nadine Kåmark, Partille TK samt Tobias Hult, CK Dainon, Nyköping. Det är tredje året som VM i trial går i Chengdu och för de båda Partillecyklisterna blir det tredje gången gillt, medan Nyköpingscyklisten Tobias Hult gör debut i VM-sammanhang. 2017 tog Nadine Kåmark silver i Chengdu, och förra året kom hon fyra i dam elit, medan Joacim Nymann slutade sjua i herr elit. Mats Hult är förbundskapten för Trial men under veckan i Kina kommer han att axla allt från mekaniker- och reseledarrollen till att coacha trion. Cirka 20 nationer deltar i årets världsmästerskap och Mats Hult tror att både Nadine och Joacim har goda chanser att ta sig till final, medan topp 20 är ett mer realistiskt mål för Tobias baserat på tidigare prestationer i år. Trial är en spännande och spektakulär cykelgren, där de viktigaste faktorerna är stabilitet och kon

Proffscyklisten Tobias Ludvigsson kör inte VM i linje på söndag: "För sliten"25.9.2019 15:24:00 CESTPressmeddelande

Bara fyra dagar innan det fruktade linjeloppet på landsvägs-VM i norra Yorkshire kom beskedet att Sveriges enda manliga proffscyklist inte kör loppet. De 3 272,2 kilometerna på Vuelta a Espana blev för mycket för Tobias Ludvigsson som körde Vueltan för sitt stall Groupama-FDJ, och Sveriges förbundskapten Lucas Persson säger att Ludvigsson helt enkelt är för sliten. I stället flygs Lucas Eriksson, regerande svensk linjemästare och hans stallkompis Kim Magnusson (svensk linjemästare 2017) ned till Manchester och Yorkshire på fredag. Eftersom Sverige bara haft tillgång till en plats på söndagens linjelopp, har landslagsledningen sedan tidigare ansökt om en extra plats, vilket UCI nu godkänt. - Som nation ligger Sverige på plats 53 i UCI:s rankingsystem, vilket innebär att vi bara har en plats på herrarnas linjelopp på VM. Plats 30 är nästa gräns för att få fler startplatser. Därför ansökte vi om en extra plats som nu godkänts, säger Lucas Persson. Lucas Eriksson har haft två starka säsong

Wilma Olausson 5:a efter tät toppstrid på damjuniorernas tempo-VM23.9.2019 14:34:00 CESTPressmeddelande

Det såg länge ut att bli en pallplacering för damjunioren Wilma Olausson på måndagens tempolopp i Harrogate, norra Yorkshire. Men efter en tät toppstrid slutade Wilma 5:a. - Wilma körde jättebra och vi är jättenöjda med resultatet, säger Lucas Persson, förbundskapten landsväg. Nu siktar Wilma på damjuniorernas linjelopp som körs på fredag och som hon siktat på att placera på sig hela året. - Formen är bra inför linjeloppet och hon har goda chanser att ta medalj, säger Lucas Persson. Tempo-VM damjunior vanns av ryskan Aigul Gareeva som körde den tekniskt svåra 14-kilometersbanan på 22.16.23, trots att hon körde fel vid upploppet och tappade minst 20 sekunder. På andraplats kom holländskan Shirin van Androoij, medan Elynor Bäckstedt som kör för Storbritannien, tog brons efter en fin upphämtning tidigt i loppet, då hon var på väg att vurpa i en hal kurva.

VM MTB XCE: VM-Brons till Sverige genom Joel Burman15.9.2019 19:10:00 CESTPressmeddelande

Det var riktigt stark körning av Joel Burman på VM XCE (MTB sprint) idag där det blev bronsmedalj till Sverige. Joel Burman, U23-cyklist från Borlänge CK fanns inte med bland de förhandstippade storfavoriterna, men hade allt som krävdes för att ta sig igenom samtliga kvalheat till A-finalen där pallplatserna står på spel. När det spännande finalheatet var över stod det klart att regerande världsmästaren i sprint hade försvarat sin mästartröja. Titoutan Perrin-Ganier från Frankrike tog hem guldet bara 17 hundradelar före europamästaren, Hugo Briatta från Frankrike. Bronspengen gick till svenska Joel Burman, som med tiden 01:55,70 var 61 hundradelar från segertiden. Tävlingarna genomfördes i staden Waregem, Belgien idag, 15 augusti istället för i Chengdu, Kina, där UCI Urban Cycling Championship går av stapeln i november. Beslutet om att flytta Sprint-VM till Belgien togs relativt sent av UCI, men med ett VM på närmare håll kunde Sverige skicka en något större trupp än tänkt. Sju landsla