Tranås arrangerar 5-nationersturnering för Team 17 i Stiga Arena den 6-10 februari 2019

I samband med firandet av Tranås 100 år har Svenska Ishockeyförbundet beslutat att förlägga denna prestigefyllda 5-nationersturnering till Tranås.

Att Tranås nu tilldelas ett sådant här stort arrangemang är resultatet av tidigare uppskattade och proffsigt genomförda arrangemang för Stålbucklan, TV-pucken, pojklandslaget Team 16 och damkronorna. Deltagande länder är Finland, Ryssland, Tjeckien, Sverige och USA. Det kommer att bli totalt tio landskamper under fem dagar med start onsdag den 6 februari.
Det kommer att bli högkvalitativa matcher där europisk hockey får mäta sig med den transatlantiska.
Spelarna är högvilt för talangscouter från USA och Europa och det beräknas vara ca 150 talangscouter på plats dessa dagar för att kartlägga kommande storstjärnor inför draften till NHL.
Vi hoppas att detta evenemang ska dra mycket publik till Stiga Arena och Tranås som stad. Vi kommer att satsa mycket på att marknadsföra turneringen till hockeyklubbar runt om i regionen och också ge en extra möjlighet för våra sponsorer att synas.
– Detta är den största turnering som vi arrangerat hittills och vi ska göra detta evenemang oförglömligt, säger arrangörsgeneralen Kjell Pettersson, Tranås AIF.
– Tranås har tidigare gjort bra arrangemang och verkligen visat att de kan och vill arrangera landslagsturneringar. Vi ser därför fram emot att de arrangerar den här 5-nationersturneringen för U17. Vi vet att de redan nu påbörjat förberedelser så vi kommer få bra förutsättningar och landskamper med många av världens bästa ishockeyspelare i sin årskull Olof Östblom, Svenska Ishockeyförbundets tävlingschef.

Spelprogrammet

Onsdagen den 6 februari 2019
6/2 15.00 Finland-Tjeckien, Stiga Arena, Tranås
6/2 18.30 Sverige-USA, Stiga Arena, Tranås

Torsdagen den 7 februari 2019
7/2 15.00 Tjeckien-USA, Stiga Arena, Tranås
7/2 18.30 Sverige-Ryssland, Stiga Arena, Tranås

Fredagen den 8 februari 2019
8/2 15.00 Tjeckien-Ryssland, Stiga Arena, Tranås
8/2 18.30 USA-Finland, Stiga Arena, Tranås

Lördagen den 9 februari 2019
9/2 13.00 Ryssland-Finland, Stiga Arena, Tranås
9/2 16.30 Sverige-Tjeckien, Stiga Arena, Tranås

Söndagen den 10 februari 2019
10/2 12.00 Sverige-Finland, Stiga Arena, Tranås
10/2 15.30 USA-Ryssland, Stiga Arena, Tranås

OBS! Med reservation för eventuella ändringar

Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 362 ishallar runt om i landet.

Abonnera på våra pressmeddelanden.