Träningstips och övningar som du kan göra i vardagsrummet

Att alla mår bra av att träna och att utöva någon form av fysisk aktivitet regelbundet vet de flesta. Trots det är det inte alltid man får tid att komma iväg till gymmet eller man känner att man kan prioritera det där passet man hade en tanke om att gå på. Vardagens måsten kommer ofta emellan och ibland kanske man inte har någon som kan se efter barnen när man är på gymmet.

Det är dock inte nödvändigt för träningens skull att den sker just på gymmet. Det kan ibland fungera lika bra hemma och framför tv:n om man vill. All träning som blir av är som bekant bra träning

Kom igång med träningen hemma

För att komma igång med träningen hemma kan det vara bra att skapa vissa rutiner kring träningen. Sätt av en tid varje dag eller de dagar du önskar träna så att tiden finns med i planeringen. Det är annars lätt att något annat kommer emellan och gör att man hoppar över den.

Lägg träningen på en tid då barnen sover eller har egna aktiviteter. Man bör inte heller lägga den för sent om man vet med sig själv att man är trött på kvällen. Ibland kan det vara bra att träna samtidigt som man ser på sin favoritserie på tv, det blir två flugor i en smäll.

Tips på träning hemma

Vill man träna baksidan och framsidan av sina lår och få en fastare rumpa samt också nå en högre förbränning, kan man med fördel prova den här övningen:

• Börja med att stå med rak rygg samtidigt som man har avstånd mellan fötterna. Armarna ska hänga längs med sidan och mage och rumpa spänns, fokusera blicken framåt.

Med det ena benet tar man sedan ett långt kliv framåt. Sänk bakre knäet samtidigt som den främre foten når golvet. Därifrån trycker man ifrån så att man återigen hamnar i den positionen man började i.

För att träna magmusklerna kan man göra en övning som brukar kallas “The russian twist”. Den här övningen kan vara ganska tuff och sätta uthålligheten på prov. Det är viktigt att övningen görs med rak rygg och bra teknik:

• Knäna ska vara böjda i en sittande ställning, händerna ska vara knäppta och man ska sitta i en lite lätt bakåtlutad position. Spänn magmusklerna och försök hitta balansen.

Överkroppen ska vridas så långt det är möjligt, från ena sida till den andra. Detta görs i ett kontrollerat tempo. Tycker man att övningen är för tuff kan man göra den med tåspetsarna i golvet.

Squats är en känd övning för de flesta och en av de viktigaste eftersom den stärker musklerna i så många områden. Här tränas både rumpa, mage, rygg och lår.

• Ta ett djupt andetag och spänn magen. Sedan sänker man långsamt rumpan bakåt, nästan som man ska sätta sig i en stol.

Därefter ska man snabbt upp igen. Rumpan ska spännas och benen ska sträckas ut. För att aktivera sätesmusklerna på rätt sätt ska man pressa ifrån med hälarna.

Möt hösten i Barcelona med resatillspanien.se!22.9.2022 16:23:44 CEST | Pressmeddelande

Det sägs att Barcelona är staden som aldrig sover. Det sägs även att Barcelona alltid erbjuder något för alla åldrar och intressen. Intresset för att resa till Barcelona och för att uppleva allt det fantastiska som staden har att erbjuda är enormt bland oss svenskar. Vad är det då som lockar oss svenskar i tiotusentals till Barcelona varje år och vad är det som man absolut inte får missa vid ett besök i Kataloniens vackra huvudstad?