Transporterna är globala - inte nationella

– Vi ser alla med stor oro på det oprovocerade angreppet på Ukraina som nu sker. Det är en stor tragedi som innebär otrygghet och osäkerhet för många, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen, med anledning av Rysslands oprovocerade invasion av Ukraina.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

- Vi ser redan nu att flera delar av transportsektorn påverkas, förutom att transporter till och från Ukraina upphör så begränsas eller upphör även transporter till och från Ryssland och Belarus. Vi ser också att ukrainska åkerier och chaufförer faller från transportnätet i Europa och flera kan drabbas av kapacitetsbrist och kostnadsökningar. Allt detta kan skapa en otrygg situation för många människor som är beroende av transporter och att det europeiska transportnätet fungerar dygnet runt, säger Marcus Dahlsten.

- Det är självklart att jag är oroad över läget. Samtidigt är konsekvenserna svåra att överblicka, det är viktigt att komma ihåg att transportsektorn inte är nationell utan berör hela Europa. Varje enskilt företag behöver inhämta information om de sanktioner som nu införs, så att den egna verksamheten anpassas till dessa. Det är upp till varje enskilt företag att fatta beslut om den egna verksamheten. Vi samordnar nu informationsläget tillsammans med andra myndigheter. Vi behöver också ha beredskap för till exempel en ökad migration, säger Marcus Dahlsten.

- Det är viktigt att vi inom transportsektorn står enade i sådana här viktiga frågor, detta kommer påverka både den globala ekonomin och den fria rörligheten för varor och tjänster. Men framför allt är det viktigt att nu visa att vi står enade bakom den svenska säkerhetspolitiken och det ukrainska folket, säger Marcus Dahlsten.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.