Transportföretagen avstyrker remissen om förtida avveckling av Bromma flygplats
När utredningens direktiv presenterades kritiserade Transportföretagen det snäva perspektivet som regeringen gett utredaren. Att ta en viktig infrastruktur ur sitt sammanhang ger knappast de bästa möjligheterna att bedöma vilka konsekvenser en snabb avveckling skulle innebära. Samtidigt beklagade Transportföretagen tidpunkten för utredningen. Pandemin får inte användas som skäl till förhastade beslut om avskaffandet av väsentlig transportinfrastruktur.
I remissvaret avstyrker Transportföretagen Brommautredningens avvecklingsförslag i dess helhet. En förtida avveckling av Bromma baserad på denna rapport skulle ha negativa konsekvenser för tillgängligheten i hela landet och möjligheten att locka kompetent personal till nya klimatpositiva innovativa företag.
Utredningen visar inte på ett övertygande sätt hur Arlanda flygplats kapacitet skulle vara tillräcklig för att inte påverka trafiken negativt vid en nedläggning av Bromma i förtid. Regeringen sänder dessutom dubbla signaler om trängsel på Arlanda eftersom det samtidigt föreslagits trängselavgifter på flygplatsen. Antingen råder trängsel eller inte.
Avslutningsvis saknas svar om det samhällsviktiga flyget på Bromma. Någon ytterligare samhällsviktig helikoptertrafik finns det inte kapacitet för på Arlanda enligt Regeringskansliets promemoria. Här krävs åtgärder för att inte ett beslut om avveckling ska leda till sämre förutsättningar för polisiär verksamhet i Stockholm, något som rimmar illa med den politiska ambition som statsminister Magdalena Andersson lanserat att alla departement ska ”vända på varje sten” för att bekämpa just brottsligheten.
Promemorian konstaterar vidare för ambulansflyget att omlastning av patienter skulle ske under sämre förhållanden med risk för patienters hälsa ifall verksamheten flyttas från Bromma till Arlanda. Efter snart två år av hårt tryck på vården på grund av pandemin får det anses svårmotiverat att försämra patientsäkerheten genom ett sådant beslut.
”Rapporten utgör endast underlag för avveckling av drift och verksamhet av Bromma flygplats och vårt remissvar måste ses i ljuset av den avgränsningen. Självklart går det att avveckla en flygplats precis som det går att avveckla annan viktig transportinfrastruktur som till exempel E4:an mellan Stockholm och Uppsala eller Ölandsbron. Men det är först då vi väger in de fulla konsekvenserna av en avveckling och på ett tydligt, faktabaserat och tillförlitligt sätt hanterar dessa som det blir meningsfullt att besvara frågan om, hur och när den sagda infrastrukturen kan avvecklas. Transportföretagen finner inte att utredningen, som fått alldeles för kort tid till sitt förfogande och för snävt formulerat uppdrag enligt vår mening, har landat den uppgiften” kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen – Flyg
Nyckelord
Kontakter
Håkan FilipssonPressansvarigTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seBilder
Om
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Ny rapport pekar på flera utmaningar för Kalmar läns infrastruktur, el- och kompetensförsörjning24.4.2024 13:37:27 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport från Industriarbetsgivarna och Transportföretagen pekar på flera utmaningar för Kalmra län: mer personal, mer fossilfri el och bättre infrastruktur behövs för att säkra industri och transporter. Rapporten visar på de utmaningar som måste hanteras för att det även i framtiden ska vara möjligt att våra företag har en ledande roll i arbetet med att ställa om sin verksamhet för att ge minsta möjliga klimatpåverkan, för jobb och stärkt konkurrenskraft.
Kommentar: Skattebefria laddning av tunga elfordon!23.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Igår presenterade regeringen ett antal skatteförslag som ska bli föremål för höstens budgetförhandlingar. Bland förslagen finns sänkt ersättningsnivå för den så kallade expertskatten, sänkt skatt på arbetsinkomster och pension samt bibehållen sänkt skatt på så kallad jordbruksdiesel. Transportföretagens transportekonom Mårten Bergman kommenterar några av förslagen.
Angående regeringens aviserade sänkning av flygskatten22.4.2024 20:55:38 CEST | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen med dagens förslag tydliggör att EU:s gemensamma styrmedel för flyget har företräde framför nationella skatter. -De styrmedel som är beslutade i EU inom ramen för Fit for 55, styr flygets omställning på ett mycket skarpt och tydligt sätt, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg och fortsätter.
Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande
Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.
11 procent av de statliga vägarna är i mycket dåligt skick: Sveriges vägar möter inte Natos krav24.3.2024 13:14:31 CET | Pressmeddelande
Underhållsskulden på det svenska vägnätet har ökat mellan 2022 och 2023, från 16,5 miljarder till 19,1 miljarder. 11 procent av de statliga vägarna var i mycket dåligt skick 2023. Det visar Transportföretagens årliga analys över tillståndet på landets statliga vägar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum