Transportföretagen erhåller 4,8 miljoner från ESF för att stärka utlandsföddas ställning på arbetsmarknaden

Transportföretagen tilldelas 4,8 miljoner kronor från Europeiska Socialfonden, ESF för att företag som drabbats av coronakrisen ska kunna möta den ekonomiska situationen genom att kompetensutveckla sin personal. Medlen kommer att användas till ett digitalt språkprojekt där utlandsfödda ska lära sig yrkessvenska. Projektet startar redan den 1 juni 2020 och kommer att pågå till den 31 december 2022.

Coronapandemin innebär att en stor grupp personer riskerar att hamna utanför på arbetsmarknaden under en längre period. Därför är det ekonomiska stödet från ESF mycket välkommet, det kommer ge Transportföretagens medlemsföretag möjlighet att erbjuda anställda med språkutmaningar att lära sig yrkessvenska för att stärka sin ställning inom företaget men även på arbetsmarknaden.

”Vi är mycket glada över att ha erhållit 4,8 miljoner från ESF till vårt utbildningsprojekt som syftar till att stärka utlandsföddas ställning på arbetsmarknaden. Transportsektorn har ett långsiktigt rekryteringsbehov och kompetens och kompetensutveckling är nyckelfaktorer för företagens konkurrenskraft. Just nu har många av våra medlemsföretag det extremt tufft till följd av coronakrisen. Vi tror att riktade fortbildningsinsatser inom språkområdet kan bidra till den enskildes anställningsbarhet och samtidigt höja företagens produktivitet”, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Transportföretagen.

Språket är ett av de största hindren att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Språket är även en förutsättning för att effektivt kunna ta del av kompetensutveckling, för att utvecklas i sin tjänst och för att kunna ta nästa steg i karriären. De stärkta språkkunskaperna förväntas leda till förbättrad kommunikation på arbetsplatsen och samtidigt kommer möjligheten att läsa sig till andra relevanta och nödvändiga kunskaper öka. Transportföretagen kommer nu erbjuda medlemsföretagen ett stort antal digitala utbildningsplatser under det tvååriga projektet.

Ett jämställdhets- och tillgänglighetsperspektiv kommer att inkluderas i projektet.

”Det är en stor summa och ett stort åtagande som vilar på oss nu men jag är övertygad om att projektet kommer falla väl ut. Vår målsättning är att stärka dem som riskerar hamna utanför på arbetsmarknaden och språket är helt avgörande för både företag och anställda. Vi kommer att inkludera ett jämställdhets- och tillgänglighetsperspektiv i projektet så att så många som möjligt ska kunna utveckla sin yrkessvenska”, säger Johanna Linder, branschutvecklare på Transportföretagen.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Stöden är slut men krisen pågår31.8.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Dom i Arbetsdomstolen: Sveriges Hamnars medlemsföretag hade inte förhandlingsskyldighet mot Hamnarbetarförbundet19.8.2020 13:41:00 CESTPressmeddelande

Arbetsdomstolen meddelade idag dom i mål gällande förhandlingsskyldighet för arbetsgivarna mot Hamnarbetarförbundet. Domen innebär att medlemsföretaget APM Terminals ej behövde förhandla med Hamnarbetarförbundet inför beslut om ett test om förändring av arbetsuppgifter för förbundets medlemmar. Domstolen förtydligade dock att bolaget borde ha samverkat med skyddsombud inför beslutet.

Skriande behov av förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter13.8.2020 14:23:00 CESTPressmeddelande

Nationella myndigheter och företrädare för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har idag presenterat gemensamma rekommendationer för kollektivt resande. Sveriges Bussföretag välkomnar en nationell diskussion om rekommendationer för kollektivtrafiken inför kommande skolstarter och arbetshöst. Samtidigt är det nu helt avgörande med förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer.