Transportföretagen kommenterar klimatmötet i Glasgow COP26

Idag är det transporternas dag vid det stora klimatmötet COP26 i Glasgow. Då passar det extra bra att höra hur Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef hos Transportföretagen, ser på den svenska transportsektorns klimatarbete. Hur ligger vi till, vad behövs göras och hur ser vägen framåt ut?

Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef Transportföretagen

Hör kommentarerna i vårt filmklipp:

Tina Thorsell kommenterar klimatmötet COP26

Klippet kommer att öppnas i ett nytt fönster

Välkommen att höra av dig om du vill veta mer om hur vi ser på klimat- och transportfrågorna.

Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef Transportföretagen

Transportföretagen välkomnar COP26 Flygdeklaration11.11.2021 13:30:00 CET | Pressmeddelande

Transportföretagen ser mycket positivt på att Sveriges regering i går skrev på den COP26 Flygdeklaration som bildar en allians för hållbart flyg. Tillsammans med ett stort antal andra stater, där ibland Frankrike, Kanada, Japan, Finland, Nederländerna, Norge, Spanien och USA tar nu Sverige en aktiv roll att tillsammans med andra stater aktivt arbeta för utvecklingen av hållbart flyg samt ett stort fokus på internationell reglering av flygets klimatpåverkan.