Transportföretagen lanserar ny rapport om transportskiftet

Transportsektorn befinner sig mitt i en enorm omställning som kräver ett nytt förhållningssätt till trafik och infrastruktur. Därför har Transportföretagen tagit fram rapporten ”Transportskiftet” som belyser de möjligheter och utmaningar transportsektorn står inför.

Automatisering, elektrifiering och förnybara drivmedel är några av ingredienserna i transportskiftet. Omställningen innebär stora möjligheter men det finns även utmaningar och frågor som behöver förstås och mötas.

Rapporten syftar till att nå ut brett om transportsektorns förändringsresa. Den är tänkt att ge ett sammanhang, att foga samman de många pågående processerna och att på ett intressant sätt peka ut de utmaningar och möjligheter skiftet innebär.

”Transportsektorns förändring är resultatet av ny teknik och kundbeteende men framförallt av ett ökat hållbarhetsfokus. Sammantaget kommer transporterna att förändras. Vi kommer inte nödvändigtvis att resa eller transportera varor i mindre utsträckning än vad vi gör idag, men logistiken och fordonen kommer att skilja sig åt. En hållbar transportsektor är avgörande för att nå klimatmålen”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

När transporterna blir tysta och mer hållbara ställs gamla sanningar på ända. Politiken måste ta höjd för förändringen och nu verkligen bidra till transportsektorns omställning. Vi ser att konsumenterna i högre grad efterfrågar hållbara transporter. Coronapandemin har även bidragit till ökad e-handel där vi förväntar oss att få varor levererade hela vägen på en tid som passar vårt övriga schema.

”Ska den svenska transportsektorn behålla sin konkurrenskraft, vara innovativ och ligga i framkant behöver de politiska beskeden vara långsiktiga och ta hänsyn till branschens förutsättningar. Framförallt behövs kraftfulla satsningar så att företagen ges möjlighet att kunna investera i sen nya tekniken som bidrar till effektiva och smarta transporter”, avslutar Tina Thorsell.

Rapporten ”Transportskiftet” kommer att presenteras och diskuteras vid ett direktsänt seminarium 22 april kl. 14.00-15.00. Se seminariet här: Webbinarium: Transportskiftet - YouTube

Ladda ner rapporten som bifogat dokument.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Pengar att hämta i upphandlingar för sargad svensk kollektivtrafik2.6.2021 07:28:04 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har inneburit att den svenska kollektivtrafiken tappat miljarder i intäkter och att flera planerade upphandlingar av busstrafik för 2020 skjutits fram. Samtidigt visar Sveriges Bussföretags årliga genomgång av genomförda upphandlingar av linjelagd busstrafik att det finns pengar att hämta för landets regioner genom att följa branschrekommendationer för bland annat fordon.