Transportföretagen utlyser ny tävling - Nästa stopp!

Motorbranschens Arbetsgivareförbund, som är ett av förbunden inom Transportföretagen, bjuder nu in landets alla gymnasieskolor med fordonstekniska utbildningar till tävlingen "Nästa stopp: Fordonstekniska programmet!", där första pris är hela 60 000 kr!

Foto: Transportföretagen

Vi har frågat Linda Stenström, branschutvecklare på Transportföretagen, mer om denna tävling. Kan du i korthet berätta lite vad tävlingen handlar om?

Det handlar om att premiera landets tre bästa gymnasieskolor som genom nytänk, kreativitet och ett innovativt arbete kan visa på en positiv utveckling av rekryteringen av elever till det fordonstekniska programmet. Dom som deltar i tävlingen ska beskriva hur just deras gymnasieskola satsar på innovativa lösningar som resulterar i ett långsiktigt, framgångsrikt och proaktivt rekryteringsarbete.

Vi vill gärna se hur skolorna arbetar systematiskt för att skapa ett högre söktryck och som i förlängningen bidrar till branschens kompetensförsörjning. Vi vet att det finns otroligt många som gör ett bra arbete med detta och det är det vi vill premiera och lyfta fram.

Vad är det exakt som skolorna ska lämna in som sedan också kommer att bedömas?

Vi vill att tävlingsbidragen redovisar samarbetet mellan elever, lärare och skolledningen och sedan berättar hur de ska använda vinstpengarna till. Det är såklart viktigt att pengarna kommer både nuvarande och nya elever till användning. Men utöver det är det fritt fram att beskriva vad som är det bästa med deras utbildning och skola!

Har du något tips för att vinna denna tävling och kamma hem potten?

Den stora vinsten för alla är att vi kommer att få in många olika tips som vi sedan kan sprida som goda exempel, men om man vill vinna vinstpengarna så kan jag tipsa om några saker vi vill veta. Det kan handla om hur möjligheten till arbete och fortsatt karriärsutveckling ser ut, efter studentexamen och första jobbet? Hur samarbetar er skola med företag och bransch? Har ni kompetenta handledare/mentorer under praktiken som ni vill lyfta fram? Finns det goda ambassadörer för utbildningen och skolan?

Vi hoppas såklart att många blir manade att söka, för det finns fortfarande tid. Senast den 31 januari vill vi dock ha in alla bidrag. Man kan skicka in bidraget på valfritt sätt. Det kan ske skriftligen, inspelning av film, information från öppna hus, gymnasiemässa, etcetera. Det är bara kreativiteten som sätter gränser för hur ni väljer att bäst introducera er skola i tävlingen.

Tävlingsregler

Följande regler måste uppfyllas:

• Text: Max 1 500 ord (c:a 3 A4-sidor)

• Inspelat material max 4 minuter

• Skicka in ert bidrag senast den 11 februari 2022 till kompetens@transportforetagen.se i mejlets ämnesrad skriver ni Tävling följt av namnet på er gymnasieskola

Beslut, om vilka skolor som premieras, fattas av MAF:s styrelse vid sitt möte i mars 2022. Vinnarna presenteras i direkt anslutning till beslutet.

Tävlingens pris är totalt 100 000 kr, varav:

• Första pris är 60 000 kr och diplom med tillhörande motivering

• Andra pris är 25 000 kr och diplom

• Tredje pris är 15 000 kr och diplom

Vid eventuella frågor, kontakta Linda Stenström, linda.stenstrom@transportforetagen.se

Varmt välkomna med tävlingsbidrag!

Foto: Transportföretagen

Ny vägstatistik pekar på stora brister i vägunderhållet – Här är hela listan inför sommaren24.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ny statistik visar att standarden på landets vägar är alldeles för låg och investeringarna i vägunderhåll är inte tillräckligt stora ens för att säkerställa dagens låga nivå. Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick. Nu krävs stora satsningar för att inte säkerhet och effektivitet på våra vägar ska bli ännu sämre än idag. Transportföretagen har låtit uppdatera analysdata från 2021 med de senaste tillståndsuppgifterna från Trafikverket inför sommaren.

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.