Transportföretagen utlyser ny tävling - Nästa stopp!

Motorbranschens Arbetsgivareförbund, som är ett av förbunden inom Transportföretagen, bjuder nu in landets alla gymnasieskolor med fordonstekniska utbildningar till tävlingen "Nästa stopp: Fordonstekniska programmet!", där första pris är hela 60 000 kr!
Foto: Transportföretagen

Vi har frågat Linda Stenström, branschutvecklare på Transportföretagen, mer om denna tävling. Kan du i korthet berätta lite vad tävlingen handlar om?

Det handlar om att premiera landets tre bästa gymnasieskolor som genom nytänk, kreativitet och ett innovativt arbete kan visa på en positiv utveckling av rekryteringen av elever till det fordonstekniska programmet. Dom som deltar i tävlingen ska beskriva hur just deras gymnasieskola satsar på innovativa lösningar som resulterar i ett långsiktigt, framgångsrikt och proaktivt rekryteringsarbete.

Vi vill gärna se hur skolorna arbetar systematiskt för att skapa ett högre söktryck och som i förlängningen bidrar till branschens kompetensförsörjning. Vi vet att det finns otroligt många som gör ett bra arbete med detta och det är det vi vill premiera och lyfta fram.

Vad är det exakt som skolorna ska lämna in som sedan också kommer att bedömas?

Vi vill att tävlingsbidragen redovisar samarbetet mellan elever, lärare och skolledningen och sedan berättar hur de ska använda vinstpengarna till. Det är såklart viktigt att pengarna kommer både nuvarande och nya elever till användning. Men utöver det är det fritt fram att beskriva vad som är det bästa med deras utbildning och skola!

Har du något tips för att vinna denna tävling och kamma hem potten?

Den stora vinsten för alla är att vi kommer att få in många olika tips som vi sedan kan sprida som goda exempel, men om man vill vinna vinstpengarna så kan jag tipsa om några saker vi vill veta. Det kan handla om hur möjligheten till arbete och fortsatt karriärsutveckling ser ut, efter studentexamen och första jobbet? Hur samarbetar er skola med företag och bransch? Har ni kompetenta handledare/mentorer under praktiken som ni vill lyfta fram? Finns det goda ambassadörer för utbildningen och skolan?

Vi hoppas såklart att många blir manade att söka, för det finns fortfarande tid. Senast den 31 januari vill vi dock ha in alla bidrag. Man kan skicka in bidraget på valfritt sätt. Det kan ske skriftligen, inspelning av film, information från öppna hus, gymnasiemässa, etcetera. Det är bara kreativiteten som sätter gränser för hur ni väljer att bäst introducera er skola i tävlingen.

Tävlingsregler

Följande regler måste uppfyllas:

• Text: Max 1 500 ord (c:a 3 A4-sidor)

• Inspelat material max 4 minuter

• Skicka in ert bidrag senast den 11 februari 2022 till kompetens@transportforetagen.se i mejlets ämnesrad skriver ni Tävling följt av namnet på er gymnasieskola

Beslut, om vilka skolor som premieras, fattas av MAF:s styrelse vid sitt möte i mars 2022. Vinnarna presenteras i direkt anslutning till beslutet.

Tävlingens pris är totalt 100 000 kr, varav:

• Första pris är 60 000 kr och diplom med tillhörande motivering

• Andra pris är 25 000 kr och diplom

• Tredje pris är 15 000 kr och diplom

Vid eventuella frågor, kontakta Linda Stenström, linda.stenstrom@transportforetagen.se

Varmt välkomna med tävlingsbidrag!

Foto: Transportföretagen

Ny rapport pekar på flera utmaningar för Kalmar läns infrastruktur, el- och kompetensförsörjning24.4.2024 13:37:27 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Industriarbetsgivarna och Transportföretagen pekar på flera utmaningar för Kalmra län: mer personal, mer fossilfri el och bättre infrastruktur behövs för att säkra industri och transporter. Rapporten visar på de utmaningar som måste hanteras för att det även i framtiden ska vara möjligt att våra företag har en ledande roll i arbetet med att ställa om sin verksamhet för att ge minsta möjliga klimatpåverkan, för jobb och stärkt konkurrenskraft.