Transportföretagen välkomnar ämnesbetyg på gymnasiet

”Vi välkomnar att ämnesbetyg införs på gymnasiet då det bidrar till att lyfta fram elevernas kunskaper på ett tydligare och mer rättvist sätt. I förlängningen tror vi att förändringen för med sig positiva effekter för transportsektorns kompetensförsörjning”, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Foto: Transportföretagen

Det nuvarande kursbetygssystemet innebär enligt regeringen att slutliga och avgörande betyg sätts i ett ämne efter varje kurs, ibland redan efter första terminen, vilket bidrar till fragmentisering av lärandet och att mer fokus sätts på betygssättning än på undervisning och lärande.

I propositionen föreslår regeringen att den kursutformade gymnasieskolan ersätts av en ämnesutformad gymnasieskola med ämnesbetyg. Ämnesbetyg i stället för kursbetyg kan ge eleverna mer tid att utvecklas i ett ämne innan avgörande betyg sätts. Ämnesbetyg ska också användas i gymnasiesärskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som särskild utbildning på gymnasial nivå.

Dagens betygssystem upplevs av många som orättvist. Enstaka sämre prestationer i skolan riskerar att få en för stor påverkan på elevens betyg. Delvis är detta inbyggt i det nuvarande betygssystemet genom principerna för betygssättning.

”Vi har under lång tid arbetat tillsammans med bland annat Svenskt Näringsliv för den här förändringen. Nu ser vi fram emot att propositionen godkänns av riksdagen, avslutar Caj Luoma, chef kompetensförsörjning.”

Ändringarna som gäller den nya principen om sammantagen bedömning föreslås börja gälla från juli 2022. När det gäller ämnesbetyg föreslås att de första eleverna som påbörjar sina studier i det nya systemet ska göra det hösten 2025.

Foto: Transportföretagen
Caj Luoma, Chef Kompetensförsörjning Transportföretagen

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Stora möjligheter att få jobb i motorbranschen – över 6 000 personer behövs till 2026!19.2.2024 10:01:49 CET | Pressmeddelande

Det fortsätter att vara svårt att rekrytera personal inom motorbranschen. Svårast är det i Västra Götalands, Värmlands och Gotlands län enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen. Värst är det i Västra Götalands län där hela 95 procent av företagen upplever det svårt vid rekrytering av personal. I Värmland och på Gotland är motsvarande siffror 80 procent.