Transportföretagen välkomnar att Försvarsmakten utbildar för fler yrkesförare (YKB)

Det finns en stor efterfrågan på fler yrkeschaufförer från företag just nu inom transportbranschen. Därför välkomnar Transportföretagen att Försvarsmakten har beviljats tillstånd bedriva utbildningsverksamhet för yrkesförarkompetens, avseende grundutbildning 280 och 140 timmar för godstransporter. I detta tillstånd ingår även den kompletterande grundutbildningen på 70 respektive 35 timmar.

- Att Försvarsmakten har beviljats tillstånd att bedriva utbildningsverksamhet för yrkesförarkompetens både för grund- respektive fortbildning ser vi som en fantastiska nyheter och möjligheter för transportnäringen, säger Maria Sjölin Karlsson, regionalt ansvarig kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Med tillståndet får vi fler i Sverige med yrkesförarkompetens och folkförsvaret stärks på väldigt många punkter, bland annat genom tillsammanskänsla och effektivt mångnyttjande av skattemedel, allt detta gagnar robusthet i transportsektorn i alla olika faser.

- Fokus från Försvarsmaktens sida har varit YKB samt CE till värnpliktiga förare av tung lastbil med tungt släp. Den stora poängen med detta är det civila meritvärde vilket skapar anställningsbarhet, samt vilket i sin tur har många bonuseffekter som samtyliga höjer den operativa krigsdugligheten, säger Magnus Karnefors, HR-strateg och ansvarig för civilt meritvärde på Högkvarteret i Försvarsmakten.

I och med att färdigutbildade individer i stort antal kommer ut på marknaden skapar detta nya möjigheter.

- Detta möjliggör ett ännu närmare samarbete mellan bransch och Försvarsmakten och gynnar även den enskilde individen som efter sin militära grundutbildning blir mer gångbar på den civila arbetsmarknaden. Och detta i ett sammanhang där det råder stort rekryteringsbehov av lastbilsförare, säger Maria Sjölin Karlsson.

Fakta om YKB

Vad är det som är så speciellt med detta? Försvarsmakten har ju alltid utbildat förare.YKB krävs enligt lag för att få framföra lastbil i någon form av näringsidkande verksamhet. Eleven måste vara 21 år eller äldre, våra värnpliktiga är i ett stort antal yngre än så. Militära trafikförordningen har täckt stora delar av behoven tidigare, dvs att framföra fordon i en militär kontext.

Så vad händer nu?
Det återstår lite administrativ hantering innan Försvarsmakten kör fullt ut. Intresset från olika parter är jättestort och det är många frågor kring flöden och samarbeten, inte minst med näringslivet som är uppe på bordet nu.

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.