Transportföretagen välkomnar COP26 Flygdeklaration

Transportföretagen ser mycket positivt på att Sveriges regering i går skrev på den COP26 Flygdeklaration som bildar en allians för hållbart flyg. Tillsammans med ett stort antal andra stater, där ibland Frankrike, Kanada, Japan, Finland, Nederländerna, Norge, Spanien och USA tar nu Sverige en aktiv roll att tillsammans med andra stater aktivt arbeta för utvecklingen av hållbart flyg samt ett stort fokus på internationell reglering av flygets klimatpåverkan.
Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

- Det känns bra och viktigt att Sverige är med i denna koalition från start eftersom vi redan har världens vassaste klimatmål för flyget, men också då flyget är mycket viktigt för Sveriges förbindelser till omvärlden, vår turism, vår välfärd och våra exportföretag. Betydelsen av detta dokument får inte underskattas eftersom det markerar hur viktigt det är att hantera flygets klimatpåverkan tillsammans med andra stater istället för att ensidigt lägga på nationella pålagor eller begränsningar, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen.

Deklarationen stöttar även det viktiga arbetet med CORSIA systemet som världens stater utvecklat inom ICAO den internationella civila luftfartsorganisationen. CORSIA är ett globalt marknadsbaserat klimatstyrmedel. Hösten 2016 lyckades ICAO:s generalförsamling till slut fatta beslut om att införa ett unikt globalt marknadsbaserat styrmedel (CORSIA), som ska reglera det internationella flygets koldioxidutsläpp (CO2). CORSIA antogs slutligt i juni 2018.

- Deklarationen är ju särskilt intressant eftersom vi länge berättat om möjligheterna i Sverige att producera framtidens hållbara flyg ”här hemma”. Vi har en av världens mest välrenommerade flygindustrier här hemma, råvaror för hållbara flygbränslen, och vårt medlemsföretag Heart Aerospace som ligger mycket långt framme för att bygga världens första större elflygplan för kommersiell trafik som ska vara i trafik redan 2026. Genom den nya alliansen – som med all säkerhet kommer växa snabbt – kommer likasinnade stater med gemensamma resurser satsa på utveckling av hållbara flygbränslen, men även el och vätgasflyg, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef, Transportföretagen.

Flygbranschen i Sverige har inom initiativet Fossilfritt Sverige redan 2018 tagit fram en färdplan för ett konkurrenskraftigt fossilfritt flyg. Det innebär att branschen redan har enats om hur omställningen konkret kan genomföras för flyget. Färdplansmålet är att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 (dvs. koldioxidutsläpp från flygtrafiken motsvarande inrikesflyget ska vara eliminerade), samt att både in- och utrikesflyg ska vara fossilfritt 2045 (dvs. allt flyg som startar vid svenska flygplatser ska vara fossilfritt och därmed inte tankas med fossila bränslen).

För Transportföretagen är deklarationen viktig eftersom den även påverkar synen på hur vi kan gå vidare med omställningen inom hela transportsektorn.

- Nu måste regeringen göra allvar av denna deklaration och den allians för hållbart flyg som skapades igår och undvika åtgärder som inte aktivt stöttar en omställning. När deklarationen genomförs kommer den att ge rejält stöd åt utvecklingen av biojet, elflyg och vätgasflyg, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.