Transportföretagen välkomnar effektiv konsumentupplysning

Transportföretagen välkomnar initiativ till effektiv och konstruktiv konsumentupplysning, forskning och tillgängliggörande av information om transporters påverkan på klimatet som konsumenter kan använda för att göra klimatkloka val. Detta förutsätter dock att informationen ger en rättvisande bild baserat på verifierade fakta och att informationen presenteras på ett konkurrensneutralt sätt som inte exkluderar konkurrerande trafikslag.

Transportföretagen är väl medvetna om angelägenheten bakom klimatåtgärder för flyget och arbetar tillsammans med hela den svenska flygindustrin för en fossilfri omställning. Svenska flygindustrin har redan ställt upp världens mest ambitiösa hållbarhetsmål i vår fossilfria färdplan:

2030 – Inrikesflyget ska vara fossilfritt (koldioxidutsläpp från flygtrafiken motsvarande inrikesflyget ska vara eliminerade),

2045 – In- och utrikesflyget ska vara fossilfritt (allt flyg som startar vid svenska flygplatser ska vara fossilfritt och därmed inte tankas med fossila bränslen).

Det är från denna kontext Transportföretagen välkomnar system som gör att transportkonsumenter får korrekt, rättvisande information och möjligheter att jämföra konkurrerande transporter och transportslag.

Transportföretagen avstyrker det liggande förslaget med hänvisning till principiella, formella och praktiska invändningar

Läs hela remissyttrandet här