Transportföretagens VD i ny regeringsdelegation mot arbetslivskriminalitet

Transportföretagens VD Marcus Dahlsten är en av ledamöterna i den nationella delegation mot arbetslivskriminalitet som regeringen beslutat tillsätta. Det meddelade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark idag.

Foto: Transportföretagen

- Sverige behöver fortsätta arbetet med att stärka tryggheten på arbetsmarknaden. Transportföretagen är en viktig aktör för att samhället ska fungera tryggt och vi har många års erfarenhet av samverkan, trygghetsfrågor på arbetsmarknaden och service i människors närmiljö, något som kommer att vara nyckelfaktorer i detta arbete. Jag tycker det är positivt att vi kan vara med i detta arbete och dela med oss av våra erfarenheter, säger Marcus Dahlsten, VD Transportföretagen.

Delegationens uppdrag är att verka samlande och stödjande för att motverka arbetslivskriminalitet, förstärka kunskapen på området samt vid behov föreslå åtgärder för en förbättrad samverkan och ökad effektivitet i statens insatser mot arbetslivskriminalitet.

Till ordförande för den nationella delegationen har regeringen utsett Ola Pettersson, bland annat tidigare chefsekonom på LO.

Delegationens ledamöter:
Ola Pettersson (ordförande), bl.a. tidigare chefsekonom på LO
Malin Ackholt, ordf. Hotell och restaurangfacket
Kristina Alsér, ordf. Tillväxtverket, tidigare landshövding
Marcus Dahlsten, VD Transportföretagen
Anna Ekstedt, ambassadör mot människohandel
Catharina Elmsäter-Svärd, VD Byggföretagen
Johan Lindholm, ordf. Byggnads
Anders Wallner, polis och fd utredare
Irene Wennemo, generaldirektör Medlingsinstitutet

Foto: Transportföretagen

Nu släpps de regionala rapporterna – Tempen på bussbranschen 202129.9.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Transportföretagens rapport Tempen på bussbranschen 2021 visar att rekryteringsbehovet uppskattas till totalt 4 700 personer för åren 2021–2023. Rapporterna fokuserat på tre yrkesroller. Merparten av rekryteringsbehovet, 4 100 personer, utgörs av bussförare medan resterande utgörs av bussmekaniker och trafikledare. Transportföretagen har brutit ner dessa siffror och visar nu de länsvisa behoven.

Nya trängselavgifter riskerar att slå negativt mot flygbolagen23.9.2021 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen har idag gett ett uppdrag till Transportstyrelsen att lämna förslag om trängselavgifter inom den svenska luftfarten. Förslaget handlar i korthet om att flygplatser ska tvingas ta ut högre start- och landningsavgifter på flygplatser under så kallad ”peaktid” dvs då det är attraktivt att flyga. Transportföretagen menar att detta är ytterligare ett slag mot flyget i Sverige som riskerar att allvarligt försämra förutsättningarna för inrikesflyget.