Trapiche Perfiles utmanar gamla sanningar

Perfiles är ett projekt där Trapiche fokuserar på druva och jordmån och vad som händer när en druva får utvecklas med perfekta förutsättningar i jorden. Spring Wine & Spirits släpper 2 400 flaskor av Trapiche Perfiles den 27 maj på Systembolaget som har artikelnummer nr 95197, priset är 149 kronor.

Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay tar den vedertagna sanningen att druvan chardonnay trivs utomordentligt bra i kalkrika jordar, och översätter denna burgundiska sanning till ett betydligt torrare och varmare klimat. Resultatet blir en frisk och fruktig chardonnay med den karaktäristiska mineralton som härstammar ur de kalkrika jordar som finns i gamla flodbäddar. En varsam fathantering avrundar sedan vinet och skänker såväl kryddig aromatik som en klassisk struktur.

Efter att ha skördats för hand fördes druvorna till vineriet där de avstjälkades och sorterades noggrant. Jäsningen skedde vid 15 grader och 40 procent av vinet genomgick sedan malolaktisk jäsning. Vinet lagrades i gamla franska ekfat och fick sedan ligga på sin jästfällning under nio månader.

Odlingarna finns i Gualtallary i Tupungato i Mendoza och ligger cirka 1300 meter över havet

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Xaymaca från Plantation utsedd till världens bästa rom19.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

San Francisco World Spirits Competition är en av de mest ansedda dryckestävlingarna i världen. Nyligen provade ledande expertis flera tusentals drycker i denna spritvärldens Champions League-final. Vinnare och ”Best in Show” i klassen mörk rom blev smakbomben Xaymaca Special Dry från Plantation. Spring Wine & Spirits har glädjen att lansera Xaymaca den 3 juni i Systembolagets beställningssortiment där den kommer att kosta 499 kronor och har artikelnummer 81609