Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Liksom vinet, Trapiche Malbec Oak Cask är lagrat på ekfat är även Trapiche Smoak Wood gjort på träslaget ek. Ekträets milda och rökiga smak i kombination med vinets tydliga karaktär med inslag av björnbär, plommon och körsbär gör fliset till en perfekt smaksättare som enkelt piffar upp din grillmåltid.

– Att sätta smak på sommarmaten med Trapiche Smaok Wood är ett säkert kort när man vill imponera på sina vänner med en härlig grillmiddag, utan att behöva krångla till det. Vinet i sig förhöjer smaken av ekflis och maten får en angenäm smak av ek och vin. Ju längre tillagningstid när man grillar med ekflis desto djupare röksmak får maten. Med det sagt behöver det inte alls vara speciellt tidskrävande, säger Mats Green, Lilla Rökeriet.

Hur röker man med flis? Mats Green från Lilla Rökeriet delar med sig av sina bästa tips

När glödbädden i kolgrillen är perfekt, lägger man ett par deciliter rökflis i kanten på grillen och väntar tills det utvecklas en fin, vit rök. Grilla sedan köttet indirekt, det vill säga – lägg köttet i kanten på grillgallret, ovanför rökflisen och inte direkt över grillkolen. Se till att det är bra lufttillförsel i grillen så att värmen sprider sig jämt. Om du önskar mer och tjockare rök – testa att blötlägga träflisen i en halvtimme innan du börjar grilla.

Det går utmärkt att använda rökflisen även när man grillar med gasgrill. Använd då en röklåda eller en röktub – sätt bara in röklådan eller röktuben och se till så att flisen börjar ryka innan du börjar grilla köttet.

Tips för att göra en god sås: samla upp köttsaften i ett tråg under köttet och använd som bas till en smakfull och rökig sås. Den gifter sig utmärkt med både lättrökt och lite hårdare rökt kött!

Låt dig inspireras av kocken Karl Ljungs sommarrecept

Karl Ljung, krögare vid Hillenberg i Stockholm, har med utgångspunkt i de aromer och dofter som finns i Trapiche Smoak Wood komponerat ett lättlagat, gott och festligt recept med råvaror som kyckling, sparris och salladslök i fokus. Här samspelar råvarorna väl med den smakprofil som finns Trapiche Smoak Wood och tillsammans skapas en maträtt som bjuder på en härlig upplevelse. Karls recept finns bifogad nedan.

Trapiche Malbec Oak Cask – ett vin med fyllig och smakrik profil

Trapiche Malbec Oak är ett fylligt, smakrikt vin med inslag av björnbär, plommon och körsbär. Passar väl till grillade rätter och grytor av nötkött, vilt, vitlöksspäckat lamm, gärna med smörfräst svamp eller en mustig sås. Ostar som medelstarka hårdostar eller krämig gorgonzola dolce är också bra val.

Ursprung: Argentina, Mendoza | Producent: Trapiche, Spring Wine & Spirits AB|
Druvor: Malbec | Alkoholhalt: 14% vol | Årgång: 2016 |Art.nr: 16554 | Pris: 89 kr flaska 75 cl|

Distribution: Finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

RECEPT

Låt dig inspireras av krögaren Karl Ljungs härliga grillrecept där han använt Trapiche Smoak Wood som smaksättare.

Rökt Bjärekyckling, salsa verde, grillade grönsaker, parmesan, pinjenötter

• Hel kyckling av bästa kvalitet
  • 1 st hel kyckling
  • Salt och peppar
  • Olivolja
  • Salsa verde

Pensla kycklingen med olivolja, krydda rikligt med salt och peppar. Kör kycklingen i ugnen ca 1 timma på 150 grader tills innertemp vid benet på 68 gr Vid grillningen/rökningen pensla på salsa verde och lägg i rökspånen i grillen. Placera kycklingen på grillen och lägg på locket, låt röka och värmas upp igen ca 15 min. Glöm inte att blötlägga rökspånen minst 30 min innan i vatten.

Salsa verde

• ½ dl plockade salviablad
  • ½ dl plockad bladpersilja
  • 1 litet huvud bladsallad
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 sardellfileer
  • 2 msk kapris
  • 1½ dl olivolja
  • Salt och peppar

Mixa allt grovt i mixer eller mal i köttkvarn, smaksätt med salt och peppar.

Pinjenötter

1 dl

Rosta pinjenötterna i stekpanna tills fin färg

Parmesan

1 dl flagad parmesan

Grönsaker för grillen

• Piemento padrons
  • Grön sparris
  • Vårlökar
  • Olivolja

Salt och peppar

Pensla grönsakerna med olja, salt och peppar, grilla/rök dom på grillen ihop med kycklingen.

Servera allt på ett stort fat eller skärbräda med kycklingen i mitten och placera ut grönsakerna vackert runtomkring, strö på pinjenötter, parmesan och salsa verde sprinklas över.

Servera gärna med ett glas Trapiche Malbec Oak Cask!

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB (tidigare Spendrups Vin), importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 25 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann, Frescobaldi, McPherson och Plantation Rum.

Uppföljaren är här - Dalmore Luminary series No 217.4.2024 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Den 24 april lanseras Dalmore Luminary series No 2 på Systembolaget, uppföljaren i det exklusiva samarbetet mellan det anrika whiskyhuset The Dalmore och Skottlands designmuseum, den berömda designinstitutionen V&A Dundee. Lanseringen består av två delar där den första är en extremt limiterad upplaga av The Rare, en 49-årig highland Single Malt whisky. The Rare kommer i en spektakulär glasskulptur som är designad av den internationellt hyllade Melodie Leung från Zaha Hadid Architects. Den andra delen i serien kallas The Collectible och är en exklusiv 16-årig highland Single Malt whisky som kommer i mycket begränsad upplaga. Whiskyn i Dalmore Luminary är skapad av The Dalmores Master Whisky Maker Gregg Glass och Master Distiller Richard Paterson OBE. 54 buteljer av The Collectible släpps på Systembolaget den 24 april. Artikelnummer: 8566601, 3269 kr.

Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay åter i tillfälligt sortiment11.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 26 april släpps 6 000 buteljer av den terroirdrivna Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay 2022 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Perfiles är ett projekt där argentinska Trapiche fokuserar på druva och jordmån för att ta reda på vad som händer när en druva får perfekta förutsättningar. Till chardonnay har de därför valt vingårdar med särskilt kalkrik jordmån. Artikelnummer: 95197, 169 kr.

Italiensk lyx i en flaska – Muro Primitivo9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 maj lanseras den lyxiga Muro Primitivo i utvalda Systembolagsbutiker. Vinet, som osar italiensk flärd, är ett elegant och smakrikt vin från Apulien, en appellation känd för sina smakrika röda viner. Vinet fångar essensen av Apuliens jordmån och klimat och hyllar samtidigt regionens kulturella arv genom sin unika och lyxiga flaskdesign. Vinet har mjukt inlindade tanniner, mörk fruktighet och väl avvägda fattoner som gör det till ett utmärkt allroundvin. Givetvis passar det alldeles särskilt bra till det italienska köket. Vinet lanseras i utvalda butiker den 1 maj. Artikelnummer: 72764, 119 kr.

Citadelle Rouge – Unik fransk gin naturligt smaksatt med röda bär och rabarber5.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 8 april lanseras äntligen Citadelle Rouge i Sverige. En unik fransk gin med naturlig smaksättning av röda bär och rabarber. Prisbelönta och stilbildande Citadelle är en del av den trend med hantverksgin som har tagit dryckesvärlden med storm. Citadelle Rouges eleganta bärighet är perfekt i en GT eller somrig cocktail. Citadelle Rouge finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 8 april. Artikelnummer: 85217, 349 kr.

Domaine Rolet släpper två unika viner från sin privata källarsamling26.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Domaine Rolet i Jura har en privat samling av äldre årgångar i magnumbutelj. Nu lanseras de minst sagt unika vinerna Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987 ur denna samling. Båda vinerna är buteljerade på magnumflaska om 1500 ml och släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 5 april lanseras 140 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och den 10 maj lanseras 420 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987. Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986: Nr 9008306, 619 kr Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987: Nr 9455406, 619 kr