Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2015

Utvald malbec i TSE-släppet 14 februari: Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2015. Vinet kommer från vingården som drivs av systrarna Bibiana och Cristina Coletto. Just denna årgång drivs av den karaktäristiska El Peral-frukten som utmärks av rödfruktiga toner med sötkryddiga inslag och en elegant avslutning. Endast 480 flaskor släpps. Priset är 239 kronor och artikelnumret 95236.

Trapiches chefsvinmakare Daniel Pi och hans medarbetare väljer varje år ut ett fåtal viner från enskilda vingårdslägen som ska representera några av Argentinas bästa malbec-viner. De utvalda vinerna säljs sedan som en del av den prestigefyllda "Terroir Series". Terroir-serien skapades för att hylla tre småodlare varje år.

Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2015 kommer från den grönskande delen av Mendoza som heter Valle de Uco. Med ett läge på 1 127 meters höjd i El Peral Tupungato och över 60 år gamla oympade vinstockar som växer i vulkanisk sandjord med inslag av kalkhaltigt grus har vinet kommit att i det närmaste prenumerera på en plats bland de tre utvalda.

Druvorna till Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2015 skördades för hand. Skördeuttaget var nio ton per hektar. Vinet fick jäsa naturligt och macererades sedan i 25 dagar i små cementtankar innan vinet pressades och fördes över till nya franska ekfat där det lagrades i 18 månader.

Vinet utnämndes till världens bästa malbec 2019 i tävlingen Citadelle du Vins på vinmässan i VinExpo i Bordeaux och producenten Trapiche förärades med titeln "New World Winery of the Year 2019" av tidningen Wine Enthusiast.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Triss i prestige från Philipponnat i februaris TSE-släpp13.2.2020 16:09:30 CETNyheter

Tre toppchampagner från Philipponnat i TSE-släppet 14 februari: Lagom till Alla hjärtans dag lanseras tre av kvalitetsproducenten Philipponnats hårt allokerade prestigeviner. Det är tre årgångschampagner som oemotståndliga redan idag, men naturligtvis är mycket lagringsdugliga. Cuvée 1522 Premier Cru Extra Brut Rosé 2008 Artikelnummer 97083. Endast 240 buteljer. Lanseras i presentförpackning. Pris 969 kr. Mareuil sur Aÿ Premier Cru Extra Brut 2008 Artikelnummer 97067. Endast 180 buteljer. Pris 1459 kr. Clos des Goisses Extra Brut 2010: Artikelnummer 97073. Endast 72 buteljer. Lanseras i presentförpackning. Pris 1650 kr.

El Estecos höghöjdsvin Altimus 2015 i Systembolagets exklusiva småsläpp21.11.2019 10:45:46 CETPressmeddelande

Imorgon fredag kl 10.00 är det dags för nytt släpp av småpartier på Systembolaget, med särskilt fina viner till decemberhelgernas kommande middagar. Från oss på Spring Wine & Spirits hittar du den argentinska producenten El Estecos flaggskepp Altimus 2015. Perfekt till bättre viltmiddagar, smakrik stek och grillat lamm, nöt eller fläsk. Totalt släpps 480 buteljer. Artikelnummer 95477 och kostar 279 kronor