Trappa upp reformtempot

Under morgonen har regeringens vårbudgetproposition presenterats. Propositionen är ett resultat av regeringspartiernas förhandlingar med Centerpartiet och Liberalerna. Januariavtalet innehåller mycket bra, bland annat reformeringen av Arbetsförmedlingen och LAS samt breddningen av Rut-avdraget. - Men det är dags att regeringen trappar upp reformtempot för att förbättra kompetensförsörjningen, menar Almegas näringspolitiska chef Andreas Åström.

- Första steget borde vara att redan under 2019 fördubbla antalet arbetssökande som får hjälp av fristående matchnings- och utbildningsleverantörer. Så kan vi på allvar förbättra matchningen i Sverige. Det är helt nödvändigt, både för att ge arbetssökande jobb och lindra kompetenskrisen, säger Andreas Åström, chef för näringspolitik och kommunikation på Almega.

- Regeringen vill satsa 340 miljoner på lokala jobbspår, men det vore bättre att öronmärka pengarna till insatser hos fristående aktörer som kan rusta, utbilda och matcha de arbetslösa lokalt, anser Andreas Åström.

- Det är bra att regeringen sänker arbetsgivaravgifterna för enmansföretagare som gör sin första anställning och att det ska bli lättare att få nystartsjobb, avslutar Andreas Åström.

Almega om budgeten: Bra strukturreformer men mer krävs18.9.2019 09:17:54 CESTPressmeddelande

Regeringens budgetproposition presenterades idag i riksdagen. Det är den första sedan januariavtalet slöts mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. I propositionen finns början till flera viktiga strukturreformer men mer skulle behövas för att motverka den lågkonjunktur som är på väg, menar Almega. Tisdagens siffror från SCB som visar att arbetslösheten stiger snabbare än väntat är oroande.

Almega Friskvårdsföretagen: Är din PT en bluff?24.6.2019 09:24:49 CESTPressmeddelande

Sverige behöver fler duktiga personliga tränare. Samtidigt är det ett problem att PT inte är en skyddad titel, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig PT – oavsett utbildningsnivå. Det gör det svårt för gymföretag att veta vilka de ska anställa, och det gör det svårt för konsumenter att veta vilken PT som håller måttet. Därför har Almega Friskvårdsföretagen nu lanserat hemsidan ptlicens.se – ett register över personliga tränare som innehar branschorganisationens licens.