Trappa upp reformtempot

Under morgonen har regeringens vårbudgetproposition presenterats. Propositionen är ett resultat av regeringspartiernas förhandlingar med Centerpartiet och Liberalerna. Januariavtalet innehåller mycket bra, bland annat reformeringen av Arbetsförmedlingen och LAS samt breddningen av Rut-avdraget. - Men det är dags att regeringen trappar upp reformtempot för att förbättra kompetensförsörjningen, menar Almegas näringspolitiska chef Andreas Åström.

- Första steget borde vara att redan under 2019 fördubbla antalet arbetssökande som får hjälp av fristående matchnings- och utbildningsleverantörer. Så kan vi på allvar förbättra matchningen i Sverige. Det är helt nödvändigt, både för att ge arbetssökande jobb och lindra kompetenskrisen, säger Andreas Åström, chef för näringspolitik och kommunikation på Almega.

- Regeringen vill satsa 340 miljoner på lokala jobbspår, men det vore bättre att öronmärka pengarna till insatser hos fristående aktörer som kan rusta, utbilda och matcha de arbetslösa lokalt, anser Andreas Åström.

- Det är bra att regeringen sänker arbetsgivaravgifterna för enmansföretagare som gör sin första anställning och att det ska bli lättare att få nystartsjobb, avslutar Andreas Åström.

Almega erbjuder 200 jobb under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Kompetenskrisen utmanar tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. För att rekrytera nya medarbetare och förbättra integrationen kommer medlemsföretag från Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna att närvara under Järvaveckan och erbjuda totalt 200 jobb.

Almega på Järvaveckan: Så får ännu fler Järvabor jobb11.6.2019 09:15:00 CESTPressinbjudan

Kompetenskrisen utmanar den privata tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. Almega deltar på Järvaveckan för att visa att privata tjänstesektorn är Sveriges ledande integrationsmotor. Tiotalet medlemsföretag från Kompetensföretagen och Almega Tjänsteförbunden kommer att rekrytera personal under Järvaveckan.